A cenzúra új dimenzióba lépett, és sajnos egy népszerű regény alapján készült musicalt érintett. A Könyves magazin cikkében részletesen bemutatja, hogyan formálja át a művészetet a szigorú szabályozás, és milyen következményekkel jár ez a kreatív kifejezé


Jodi Picoult, az Egyesült Államok egyik legnagyobb cenzúrával sújtott szerzője, most újra a figyelem középpontjába került. Ezúttal a Between the Lines című regényének musical adaptációja is a cenzúra áldozataként került be a hírekbe.

Jodi Picoult, az amerikai bestseller író, már jól ismeri a nehéz témák körüli viták világát, hiszen művei gyakran okoznak hullámverést. Legutóbbi tapasztalata azonban új kihívások elé állította: egy, az egyik regényéből készült musical nem láthatja meg a színpadot a cenzúra szigorú szabályai miatt.

Egy Indiana állambeli középiskola múlt héten lemondta a Between the Lines című musical bemutatóját. A döntés hátterében aggályok álltak, amelyek a darabban található szexuális utalásokkal és az alkoholra való utalásokkal kapcsolatosak.

A történet középpontjában Delilah áll, a különc lány, aki a világ zajából kivonulva egy régi könyv lapjain keresztül talál menedéket. Ahogy felfedezi a betűk varázslatos univerziumát, egy új felismerés ébred benne: kezében tartja a tollat, amellyel megformálhatja saját sorsát, és elmesélheti saját, egyedi életének történetét.

Az eredeti alkotást, amelyben egy nembináris figura tűnik fel, már korábban is átdolgozták, hogy a konzervatív közönség számára is befogadhatóbbá váljon.

A produkciót, amelynek történetet Timothy Allen McDonald, Picoult és lánya, Samantha van Leer írta a szerző 2012-es regénye alapján, 2022-ben az Off-Broadway-en is bemutatták.

Picoult rámutatott, hogy az indianai középiskola nem először tűzte műsorra a Pomádét, amely korábban már bővelkedett szexuális utalásokban és alkoholfogyasztásban. A darabban szerepeltek olyan elemek is, mint a terhességi pánik, a szexuálisan túlfűtött fiatalok, valamint a figyelemfelkeltő "Harcolt ellene?" kérdés.

„Én vagyok az első író, akinek két eltérő médiumban is cenzúrázták a műveit” – fogalmazott Picoult. „Valójában nem azért ülök itt, hogy provokatív tartalmakat alkossak.”

A világot úgy írom le, amilyen, és őszintén szólva csak olyan nehéz témákról próbálok írni, amelyekről az emberek nehezen beszélnek, mert ez a fikció és a művészetek feladata."

Hozzátette: "Amikor az egyik szülő elkezdi eldönteni, mi megfelelő és mi nem megfelelő más szülők gyermekei számára, akkor nagy bajban vagyunk."

Az iskola vezetője eddig még nem adott választ a kérdésben.

Jodi Picoult, a „Nővérem húga” és a „Bódító méz” szerzője, az Egyesült Államokban az egyik leggyakrabban betiltott íróként ismert. Tizenkilenc perc című regénye, amely az iskolai lövöldözések hátterét és az azokhoz vezető eseményeket dolgozza fel, különösen nagy figyelmet kapott. A PEN America, egy olyan írószövetség, amely a szólásszabadság védelmére jött létre, jelentése szerint a 2024-2025-ös tanév során 16 alkalommal rendeltek el a könyv eltávolítását a könyvtárak polcairól.

"Floridában, egy iskolakerület keretein belül összesen 20 könyvemet tiltotta be egy egyedülálló szülő, aki elmondta, hogy egyik művet sem olvasta el. Az indoklás szerint felnőtt tartalomra és szexualitásra hivatkoztak. Érdekes, hogy voltak olyan könyveim is, amelyekben még egy csók sem található" - nyilatkozta Picoult, aki a PEN America kuratóriumának is tagja.

"A gyerekek védelme nem áll a középpontban."

Megfosztjuk őket azoktól az anyagoktól, amelyekkel egyre összetettebb világunkkal tudunk megbirkózni"

- mondta Picoult.

A PEN America 2021 óta mintegy 16 ezer olyan könyvet azonosított, amelyet az állami fenntartású oktatási intézményekben betiltottak, sőt, még J.R.R. Tolkien klasszikusa, A Gyűrűk ura is céltáblává vált a cenzúra számára.

Related posts