Az Egyesült Államok kormánya arra készül, hogy felszólítsa a Google-t, hogy értékesítse online hirdetési részlegét.


Az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma bejelentette, hogy lépéseket tesz az Alphabet, a Google anyavállalatának arra kényszerítésére, hogy értékesítse digitális hirdetési üzletágának alapvető elemeit. A hatóságok vizsgálata alapján ezek a részek jogellenes monopóliumot képeznek, és a minisztérium célja a verseny helyreállítása a piacon.

A minisztérium közölte egy szövetségi bíróval, hogy a Google hirdetéscsere- és kiadói hirdetéskiszolgáló üzletágainak eladása az egyetlen módja annak, hogy megtörjék erőfölényét. Az előbbi az online hirdetési felületekre történő licitálás legnagyobb piactere, az utóbbi pedig az a technológia, amelyet az online kiadók használnak a hirdetések listázására és értékesítésére a honlapjaikon. A technológiai óriáscéget arra is kötelezni kell, hogy a valós idejű hirdetési licitálással kapcsolatos adatokat megossza a versenytársakkal - mondta a kormány ügyvédje egy virginiai bíróságon. Leonie Brinkema amerikai kerületi bíró szeptember 22-re tűzte ki a tárgyalás időpontját, hogy meghallgassa a javaslatokat és a Google cáfolatait.

A múlt hónapban Brinkema bíró a Google ellen hozott döntésében megállapította, hogy a vállalat "szándékosan" monopolhelyzetet alakított ki az online hirdetési piacon, főként a felvásárlások révén. Emellett a versenytársak kiszorítására és az árak manipulálására irányuló stratégiái közé tartozott a hirdetéstőzsde és a kiadói szerverek összekapcsolása is. Az igazságügyi minisztérium keresetének egy részét azonban elutasította, mivel nem tudták bizonyítani, hogy a Google tisztességtelen módon dominálna a piac harmadik elemében, a hirdetői reklámhálózatok terén.

A Google határozottan ellenezte a bíróság döntését, hangsúlyozva, hogy számos más technológiai vállalattal, mint a Meta, az Amazon és a TikTok, versenyez az online hirdetési költésekért. A cég jogi képviselői kifejtették, hogy készséggel megosztanák a valós idejű hirdetési csereadatokat a versenytársaikkal, de az üzleti tevékenységük egyetlen részét sem kívánják eladni. Lee-Anne Mulholland, a Google szabályozási ügyekért felelős vezetője így nyilatkozott: "A minisztérium által javasolt intézkedések, amelyek a hirdetési technológiai eszközeink eladását célozzák, teljes mértékben túllépnek a bíróság megállapításain, nem támaszkodnak jogi alapokra, és súlyos károkat okoznának a kiadók és a hirdetők számára."

A reklámtechnológiai szektorban zajló jogi csatározások újabb fejezete nyílt meg, miután az Alphabet, a Google anyavállalata, már a harmadik trösztellenes pert vesztette el egymás után. Tavaly egy másik bírósági döntés megállapította, hogy a Google monopóliumot épített ki a keresőpiacon, amikor évente több mint 20 milliárd dollárt fizetett az Apple-nek, hogy a Chrome böngésző legyen az alapértelmezett választás az Apple készülékein. A kormány most arra kérte a Google-t, hogy váljon meg a Chrome-tól, és ossza meg keresési adatait a versenytársaival. Sundar Pichai, a cég vezérigazgatója, személyesen is megjelent a washingtoni bíróság előtt a keresési jogorvoslati ügy kapcsán, ahol azt hangoztatta, hogy a javasolt intézkedések "túlságosan szélsőségesek", és arra figyelmeztetett, hogy e lépések következtében a Google kénytelen lenne ingyen átadni szellemi tulajdonát a versenytársaknak, akik így akár visszafejthetnék a keresőmotor működését. Pichai továbbá hangsúlyozta, hogy az adatok megosztása komoly fenyegetést jelentene a felhasználók magánéletére.

Az Alphabet-et arra kötelezték, hogy tegye elérhetővé az Android operációs rendszerét a versenytársak számára, miután egy San Franciscó-i bíró megállapította, hogy a Google Play Store-t a versenytársak kiszorítására és aránytalan díjak beszedésére használta.

Related posts