Oroszország utcáin különleges taxik közlekednek - a szokványos járművek mellett egyedi és szokatlan járgányok is feltűnhetnek.

Az orosz törvényhozás hazafias lépésre szánta el magát: mostantól külföldi autók használata taxizásra tilos. Ezzel megnyílik az út a sárga Ladák és a régi nyugati gyárakban készült orosz járművek előtt. Ez a döntés azonban számos taxisofőrt arra kényszerít, hogy vagy feladja hivatását, vagy illegális módon folytassa tevékenységét.
Az Orosz Állami Duma határozott lépésre szánta el magát a taxiiparban, amikor megszavazta azt a törvényt, amely szerint a jövőben kizárólag orosz gyártmányú járműveket lehet használni taxiként az ország közútjain. Ezzel a döntéssel a külföldi autók kiiktatására törekednek, hangsúlyozva a hazai ipar támogatásának fontosságát.
"Viszlát kényelem" - írta ironikus hangnemben az egyik orosz hírportál, amely kiemelte, hogy a külföldi taxik tilalmának bevezetése jövő márciusban esedékes.
Az oroszokat gúnyoló mémgyártóknak érdemes alaposan átnézniük a legfrissebb híreket, mert a szovjet idők hagyatékaként számon tartott márkák mellett új szereplők is színre lépnek. Például a Chery márka Tenet nevű modelljével is lehet majd taxizni, amelyet az egykoron Volkswagen néven ismert, jelenleg AGR névre hallgató gyártó készít.
Továbbá az Exeed nevű járgánnyal, amely egy volt Mercedes-Benz, mai nevén Avtodom gyárból gördül ki. Az ukrajnai invázió után emlékezetes módon több nyugati vállalat vonult ki az orosz piacról, miközben a hatóságok eszközeik szinte kopejkákért történő eladásaira kényszerítették a cégeket.
A gazeta.ru olyan, ismeretlenül hangzó márkákat is említ a taxizásra használható orosz gyártású kocsik között, mint az Evolute és az egykori Volga-gyár tervezett terméke, a Changan, valamint a kalinyingrádi Omoda, Jetour, Kaiyi és BAIC.
A törvényhozók bürokratikus felfogása szerint a megfelelés feltétele a szükséges "lokalizációs pontszám" felmutatása egy-egy autó estében, de
Bizonyos területeken a hazai gyártású taxik kötelezővé tétele késlekedni fog.
Az orosz üzleti világnak nem tetszett, hogy a közbeszerzésekre kitalált pontrendszert a tisztán üzleti szférában is alkalmazni akarták a törvényhozók. Először úgy tűnt, el is érték, hogy ez ne történjen meg, de a törvény későbbi változataiba mégis visszatértek a "pontok".
A vállakozói szervezetek figyelmeztettek is, hogy egy sor taxis kiszorulhat az iparból és adóelkerülőként dolgozhat tovább a szürkegazdaságban. Az orosz kormány Elemző Központja szerint 507 ezer taxis távozhat az ágazatból és a felük feketén folytathatja, ami egy idő után a gépjárművek biztonságosságát is kérdőjelessé teszi majd.
Ki tudja, talán újra felfedezzük Moszkva utcáin a 80-90-es évek varázslatos légkörét. Akkoriban a Volga taxiktól kezdve a teherautókon át egészen a mentőkig bármilyen járművet megállíthattál az úton, és ha a sofőrrel ügyesen alkudoztál, már úton is lehettél. A valóban szerencsések néha egy-egy plüssüléses, elegáns függönyökkel és csillogó fényezéssel büszkélkedő Volgát is megcsíptek, amelyben napközben nem ritkán valamilyen magas rangú párt- vagy kormánytisztviselő utazott. Az emlékek szövevénye és a múlt titkai mindig is vonzóvá tették ezt a várost.