A légitaxik megjelenése igazi forradalmat hoz a városi közlekedés világába, és várhatóan hatalmas hullámokat ver majd.
Ha elterjednek a légitaxi-szolgáltatások, alapvetően fog megváltozni a metropoliszok közlekedése, és nem csak az emberek feje felett zümmügő gépek miatt.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága (FAA) legújabb jelentése, amely különböző eVTOL prototípusokat vizsgál, rávilágít arra, hogy ezek a repülő eszközök a felszállás és leszállás során olyan rotorlégáramlást (downwash) produkálnak, amely az orkánerejű szélhez hasonlítható.
Ezek a jelenségek már régóta ismertek a helikopterek világában, és éppen emiatt nem arattak osztatlan sikert a helikopteres légitaxi-szolgáltatások. Mivel az eVTOL járművekre is ugyanazok a fizikai törvények érvényesek, mint a hagyományos helikopterekre, az FAA különös figyelmet szentel annak, hogy minél alaposabban megértse a fejlesztés alatt álló új repülőgépek szélgeneráló hatásait.
A jelentés elkészítéséhez az ügynökség három meg nem nevezett, különböző rotor-konfigurációjú és lapátszámú, legfeljebb 2950 kg felszállási tömegű prototípust tesztelt. A gépek köré különböző távolságokban és magasságokban helyeztek el érzékelőket, hogy a légnyomást mérjék, és segítsék a digitális szimulátorokban az áramlási minták rekonstruálását.
A kutatások alapján az eVTOL-ok képesek akár 159,8 km/óra sebességgel is légáramlást létrehozni.
Ez a Beaufort-skála szerinti 12-es fokozatot jelenti, ami orkánerejű szélnek számít. A gyalogosok számára a biztonságos szélsebesség 55,5 km/h-ra van korlátozva. Az FAA megállapításai szerint az ilyen szélviszonyok túllépik az ügynökség ajánlásait, amelyek a vertiportok és helikopterleszállók biztonsági zónáira vonatkoznak. Ezek a széllökések könnyedén felemelhetik a laza tárgyakat a földről, és az embereket olyan intenzitással sodorhatják el, mintha csak bábu lennének egy játékban. Ezen kívül, a porfelhők olyan mennyiségben keletkeznek, hogy akár "porvakságot" is okozhatnak.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a légitaxik eltűnnek a napirendről. Szükség lesz a szabályozások finomítására és különböző ajánlások kidolgozására a nagyobb ilyen típusú járművek működésével kapcsolatban. Ilyen intézkedések közé tartozhatnak a kibővített biztonsági zónák és a korlátozott hozzáférésű területek kialakítása. Tehát nem várható, hogy ezek az eszközök egyszerűen csak egy átlagos parkolóhelyen landoljanak, még ha fizikailag el is férnének; speciális, erre kijelölt helyekre lesz szükség a működésükhöz.