A Tesla képes megosztani a világot, új dimenziókat nyitva meg a közlekedés és technológia terén.
A Tesla továbbra is az elektromos járművek szegmensének kulcsszereplője, azonban 2024-ben jelentős megpróbáltatások elé nézett. Miközben az Egyesült Államokban és Európában a járműeladások zsugorodtak, Kínában mégis növekedési jeleket mutatott. Ennek ellenére a helyi versenytársak miatt a piaci részesedése itt is csökkent. Elon Musk politikai aktivitása, a szakszervezetekkel való konfliktusok és az egyre fokozódó verseny mind-mind hatással vannak a vállalat jövőbeli kilátásaira.
A Tesla továbbra is az elektromos járművek piacának egyik vezetője, de befolyása csökkenni látszik a politikai viták és az egyre növekvő verseny miatt. Bár az autógyártó dominanciája továbbra is jelentős, a piacon egyre több alternatíva jelenik meg, ami részben hozzájárulhat az eladások visszaeséséhez. Elon Musk politikai szerepvállalása és nézetei szintén megosztó tényezővé váltak.
Bár a Tesla az Egyesült Államokban működő vállalat, az utóbbi évben a fogyasztói vélemények egyre inkább megosztottá váltak, részben Elon Musk politikai megnyilvánulásainak hatására. Ennek ellenére a Tesla iránt komoly érdeklődést mutató vásárlók továbbra is hajlamosak a vásárlásra. Egy független elemző prognózisa szerint az USA-ban 2024-ben a Tesla eladásai 5 százalékkal csökkenhetnek az előző évhez képest, még úgy is, hogy új modellek, mint például a Cybertruck, bemutatásra kerültek, és számos kedvezményt is felajánlottak.
A Tesla politikai megítélése folyamatosan változik: 2024 első felében a konzervatív szavazók körében egyértelműen nőtt a támogatottsága, míg a baloldali táborban csökkenő tendenciát mutat. Az eladások visszaesése azonban nem csupán egyetlen okra vezethető vissza; a gazdasági bizonytalanság, az infláció és a fokozódó piaci verseny mind hozzájárulhatnak ehhez a jelenséghez. Továbbá, kérdéses, hogy Donald Trump elnökségének hatására hogyan alakul a helyzet, hiszen tervezi az elektromos autókra vonatkozó 7500 dolláros adókedvezmény eltörlését, amelynek eltörlését Musk is támogatja.
Európában is vegyes a Tesla megítélése, 2024-ben az eladások 10 százalékkal csökkentek. Itt azonban nem csupán a verseny okozza a visszaesést. A skandináv országokban például szakszervezeti konfliktusok is befolyásolták az eladásokat: Norvégia, Svédország és Dánia szakszervezetei szolidaritási akciók keretében blokkolták a Tesla járművek szállítását és szervizelését, a kollektív tárgyalási jogokkal kapcsolatos viták miatt.
Mindezek ellenére a Tesla 2024-ben globálisan megelőzte az Audit, hiszen míg az Audi 1,67 millió járművet értékesített, a Tesla 1,79 millió eladott autóval zárta az évet. Az Audi eladási számai különösen Németországban, Kínában és Észak-Amerikában csökkentek jelentősen, ami arra késztette a céget, hogy fontolóra vegye brüsszeli gyárának bezárását.
Kínában a Tesla 2024-ben 8,8%-os növekedést ért el, aminek eredményeként több mint 657.000 autót értékesítettek. Ugyanakkor a cég piaci részesedése csökkent, 7,8%-ról 6%-ra, mivel a helyi versenytársak, mint a BYD és a Xiaomi, egyre inkább teret hódítanak. Hszi Csin-ping kínai elnök azonban továbbra is elkötelezett amellett, hogy támogassa a Tesla jelenlétének erősítését az országban.
A verseny éles, hiszen a BYD eladásai is jelentősen emelkedtek, míg a Xiaomi több mint megduplázta eredeti értékesítési célját. Tesla ugyan szorosan megőrizte vezető pozícióját a tisztán elektromos járművek globális eladásában, de a különbség egyre szűkül.
Bár a Tesla 2024-ben számos nehézséggel találkozott, még korai lenne a cég temetéséről beszélni. A Kínában bemutatott frissített Model Y Juniper és a pletykák szerint 2025-ben érkező Model Q hatchback új impulzusokat adhat az eladási számoknak. Az igazi kérdés azonban az, hogy a Tesla képes lesz-e megőrizni domináló pozícióját a piaci nyomás és a politikai változások fényében – állítja az Autoblog.