Megnyitja kapuit Magyarországon egy olyan élményközpont, amely páratlan a Közép-Európai régióban.

Veszprém városában egy mérföldkőhöz érkezett a jövő, amelyet a mai Magyarország szívében ünnepeltek. A CODE Digitális Élményközpont megnyitója során Navracsics Tibor, a közigazgatási és területfejlesztési miniszter, Porga Gyula, Veszprém polgármestere, Markovits Alíz, az Európa Kulturális Fővárosa program vezérigazgatója, valamint Tóth Adorján, a CODE élményközpont operatív igazgatója egy új, innovatív megközelítést kínál a múzeumi élményekhez. Ez a központ nem csupán szórakoztató, hanem új távlatokat nyit az oktatás területén is. Az Index helyszíni riportja Veszprémből.
Március elsején hivatalosan is megnyitja kapuit a CODE Digitális Élményközpont, de az Index szerkesztősége már február 27-én részt vehetett a komplexum ünnepélyes átadóján. Ennek köszönhetően mi voltunk az elsők, akik betekintést nyerhettek ebbe az izgalmas, a szórakoztatás jövőjét ígérő intézménybe.
A Veszprém központjában elhelyezkedő CODE élményközpontban a művészet, tudomány és technológia határvonalán egyedülálló módon találkoznak egymással a legkorszerűbb audiovizuális technikák segítségével. Itt életre kelnek a világ legkiemelkedőbb műalkotásai, az emberi test rejtelmei, valamint a sokszínű világunk lenyűgöző csodái.
Hogy ennek az ígéretnek eleget tud-e tenni a CODE, arról egy sajtóbejárás keretében mi magunk győződhettünk meg. A túrán pedig idegenvezetőnk nem más volt, mint Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter, Porga Gyula, Veszprém polgármestere, Markovits Alíz, az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program vezérigazgatója és Tóth Adorján, a CODE élményközpont operatív igazgatója.
Amint beléptünk az épületbe, azonnal a kávézó és a jegypénztár fogadott minket. A házigazdáink mosolygós arccal álltak egy izgalmas installáció előtt, amely a kávézó mellett helyezkedett el.
A háttér Hajdu Gáspár egyedi alkotása, amely alatt egy kamerarendszer helyezkedik el. Ennek a technológiának hála, az alkotás domborműként élénken reagál a környezet mozgásaira, így interaktív élményt nyújt a nézőknek.
- magyarázta el Tóth Adorján.
Nem sokáig élvezhettük a különös látványt, mivel Navracsics Tibor máris belemerült beszédébe. Szavait hallva megtudhattuk, hogy Veszprémben 2020 óta, az Európa Kulturális Fővárosa programra való felkészülés kezdetétől fogva elkötelezetten dolgoznak a jövő építésén.
Veszprémben kezdődik a jövő Magyarországának első fejezete
- hangoztatta a miniszter, aki kiemelte, hogy már az EKF-projekt kezdetén is arra számított, hogy egy olyan régiófejlesztési és közösségépítési folyamatot indítanak el, amely tartós társadalmi, gazdasági és kulturális eredményekkel jár. A CODE program pedig megerősíti az ezzel kapcsolatos optimizmusát.
Porga Gyula arról beszélt, az új komplexum létrehozásával rozsdafoltot szüntettek meg vészprém szívében, ugyanis korábban egy már használaton kívüli kulturális központ volt a CODE helyén.
Ilyen jellegű tudás- és élményközpont Közép-Európában egyedülálló.
- Emelte ki a polgármester.
A rendezvény szervezői elkötelezettek a magyar kreativitás iránt, ezért a legújabb bemutató is hazai művészek alkotásait vonultatja fel. A következő fél évben pedig folytatódik a magyar művészek munkáinak népszerűsítése a CODE terében.
Amikor beléptünk a kiállítóterembe, egy lenyűgöző interaktív élmény fogadott minket, amely Veszprém gazdag történelmét elevenítette meg. A falak érintésünkre életre keltek: hol a város ikonikus épületeinek képeivel, hol pedig izgalmas történetekkel varázsoltak el minket. A kiállítótér igazi különlegessége azonban az a sokoldalúság, amellyel szinte pillanatok alatt teljesen új arculatot kaphat.
Még különösebb az emeleten található előadóteremben egy kis színpad és két kivetítő található, amelyek közül az egyik a falat, a másik a padlót világítja meg. A rendszerhez kapcsolódik egy térhatású hangfal-rendszer és egy mozgásérzékelő is, ezáltal lehetőségek tárháza végtelen, különösen, ha hozzávesszük, hogy a rendszer háromdimenziós képalkotásra is képes.
Az első bemutató éppen ezt a varázslatos élményt hozta el. A háromdimenziós szemüveg felvételével a teremben ülők szinte azonnal a Star Wars-univerzumban találták magukat, és már csak Darth Vader hologramjának megjelenése hiányzott ahhoz, hogy teljes legyen a kaland. A sith mester helyett azonban egy lenyűgöző előadás bontakozott ki előttünk, amely az univerzumnk csodáit tárta fel, a csillagok és bolygók világát, valamint az űrteleszkópok lenyűgöző felfedezéseit. Bár az előadás néhol akadozott, és a háromdimenziós képek időnként szétesettek, az élmény mégis különleges maradt, és mély benyomást tett ránk.
Ezt követően bemutatták, hogyan lehet a termet játékos formában is kihasználni, majd amikor már azt hittük, hogy nem érhet minket több meglepetés, egy különleges festmény jelent meg a falon. Az előadás kétdimenziós volt, ám a gigapixel felbontású festményekre olyan mértékben lehetett ránagyítani, hogy olyan részletek tárultak elénk a világhírű alkotásokból, amelyek eddig rejtve maradtak előlünk, még ha ezerszer is néztük már ezeket a műveket. Határozottan állíthatjuk, hogy a terem ezen funkciója lenyűgözte a közönséget, és művészeti nevelés szempontjából rendkívüli lehetőségeket kínál.