Mindenki egyéni szükségleteihez igazodó, biztonságos környezet – felfedeztük a búcsi iskola inkluzív szobáját.


Fényhenger és -függöny, világító tojás, nyugtató dallamok, és egy különleges fotel, amely a zene rezgéseit adja tovább. Hinta, stresszoldó játékok és még egy sor egyedi eszköz... Ha csak ezeket az elemeket sorolnánk fel, sokan talán egy wellness-központra vagy egy relaxáló spa élményre gondolnának, nem pedig egy iskolai osztályteremre. De itt, ezen a helyen, a tanulás és a kikapcsolódás tökéletes egyensúlyban találkozik, ahol a kreativitás és a nyugalom együtt teremt egy inspiráló légkört.

A búcsi Katona Mihály Alapiskola a jelenlegi tanév kezdetére létrehozta és berendezte azt az inkluzív szobát, amely a Komáromi járásban igazi különlegességnek számít. Ezt a "biztonságos teret" Győző Andrea igazgató, valamint Kerekes Erzsébet és Méry Judit speciális pedagógusok kiemelten fontosnak tartják, és hosszasan képesek értekezni a benne rejlő lehetőségekről és előnyökről.

"Az autizmussal élő gyerekeink nagyon szeretik a hintát. Azt mondják, az olyan, mintha az anyaméhben lennének. Magukkal viszik a tojáslámpát is, s átölelik azt.

Volt már olyan eset, hogy amikor visszavittem a diákot az órára, a tanár megkérdezte tőlem, mivel foglalkoztattuk. Ugyanis úgy tűnt, hogy a gyerek, aki visszatért az osztályba, nem ugyanaz, mint aki elment. Pedig valójában csak annyi történt, hogy a saját igényeinek megfelelően kapott egy kis pihenőt.

- részletezi a szoba jótékony hatását Kerekes Erzsébet.

A helyiség varázsa abban rejlik, hogy szinte minden emberi érzékre megnyugtatóan hat. Legyen szó a tapintás élvezetéről, a kellemes illatok érzékeléséről vagy a lágy hangok hallgatásáról, itt mindenki megtalálhatja a maga kis menedékét. Akár a gyermekek aktívan játszanak, akár csak a belső békét keresik, ez a tér mindenkinek nyugalmat és harmóniát kínál.

Győző Andrea iskolaigazgató a beruházással kapcsolatban kérdésünkre elmondta, először a régiófejlesztési minisztérium támogatására pályáztak. A két évvel ezelőtti terveik szerint nemcsak inkluzív szobát, de még egy sor infrastrukturális fejlesztést is elvégezték volna az iskolán. Miután ez nem sikerült, saját forrásokból (ami pár ezer eurót jelent) mégis nekiláttak az inkluzív szoba megépítésének.

A gyógypedagógusunk ajánlására, valamint közös ötletelésünk eredményeként döntöttünk úgy, hogy felszabadítunk egy kisebb termet, ami megkönnyíti a tanítást – mondta, majd hozzátette: végül a biológiai szertár került áttelepítésre.

Az "inkluzivitásra" sokaknak lehet szüksége. A tanulási vagy szociális gondokkal küszködők mellett ott vannak a különféle szindrómákkal, például autizmussal élő diákok, de akár a nagyon tehetséges gyerekeket is beleszámíthatjuk ebbe a csoportba. Gyakorlatilag mindegyikük külön törődést igényel, amelyhez azonban megfelelő helyiségekre van szükség az iskolákban.

A szoba igazi menedékhelyként funkcionál, ahol bárki élvezheti a nyugalmat, aki szeretne egy rövid időre kiszakadni az iskolai mindennapok rohanásából. Ez különösen fontos lehet a stresszesebb időszakokban, amikor a diákok feszültsége a tetőfokára hág. Éppen ezért nem meglepő, hogy a kilencedikesek a "monitor" írásának idején egyre többen keresték fel ezt a pihenőhelyet, hogy feltöltődjenek, és egy kis időt eltöltsenek a csendes, megnyugtató környezetben.

A gyógypedagógusi kezeléseken túlmenően naponta akár többen relaxálásra is használják a szobát, ha az szabad és szükségét érzik.

Related posts