Hetvenéves technológia miatt akár tízmilliárdos többletköltségekkel is szembenézhet a Budapest-Belgrád vasútvonal projektje - a MÁV viszont határozottan cáfolja ezt az állítást.

A Budapest-Belgrád vasútvonal építése jelentős költségnövekedéssel nézhet szembe, hiszen a becslések szerint több milliárd forinttal lehet drágább a projekt. A hírek szerint a Magyar Államvasutaknál (MÁV) elterjedten alkalmazott, már 70 éve használatban lévő biztosítóberendezések telepítése válhat szükségessé a vonal magyar szakaszán. Ennek oka, hogy a kínai partner nem tudta biztosítani a megfelelő technológiát. A régi berendezések miatt viszont a vonatok nem érhetik el az előzetesen tervezett 160 kilométer per órás sebességet, csupán 120 kilométer per órával haladhatnak. A MÁV ugyanakkor visszautasította a sajtóban megjelent értesüléseket, ám elismerte, hogy problémák adódtak a szükséges berendezések beszerzésével.
Egy eredetileg 1955-ben fejlesztett biztosítóberendezést telepíthetnek a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakszára - tudta meg a Szabad Európa.
A Domino 55 néven ismert biztosítóberendezést Svájcban alkották meg 1955-ben, és azóta itthon is elterjedt a használata. Számos független forrás megerősíti, hogy ezek a 70 éves technológiák felelnek azért, hogy a vasúti váltók mindig a megfelelő helyzetben működjenek, így megelőzve, hogy két vonat egyszerre, egymással szemben haladjon a síneken.
A Dominó 55-ös egy igazi különlegesség, ami nem a legújabb szoftveres megoldásokkal, hanem inkább a klasszikus elektronikai és akár mechanikus váltóállítással hódít. Egyszerű és masszív felépítése miatt a vasutasok, különösen a tapasztaltabb kollégák körében, még mindig népszerű. Kissé ironikus, hogy a magyar vasúti közlekedés zászlóshajójának számító pályán, amely a kormány szerint már-már a XXI. század határvonalán egyenesen a jövőbe lőheti a MÁV-ot, egy ilyen, több mint hetven éves technológia működik.
- nyilatkozta a lap egyik forrása.
A portál rögzíti, hogy a régi berendezés fenntartása elengedhetetlen, mivel a kínai fél nem tudott az Európai Unió előírásainak megfelelő biztosítóberendezést előállítani. A tervezés és gyártás folyamata további 2-3 évet vehet igénybe, így addig csupán úgynevezett állomásközi közlekedés lesz lehetséges az egész vonalszakaszon. Ez azt jelenti, hogy két állomás között egyetlen vonat közlekedhet, és a személyzet szóban tájékoztatja egymást a vonat érkezéséről és továbbutazásáról.
Ez viszont csupán 100 kilométer per órás sebességet tesz lehetővé. A biztosítóberendezések bevezetése sem fogja jelentősen megnövelni ezt a sebességet, mivel egy szakmai forrás szerint a Domino 55-ös modell esetében elvileg csak 120 km/h sebesség engedélyezett, ellentétben a korábban említett 160 km/h-val. Ha minden a tervek szerint alakul, a szerb szakaszon akár 200 kilométer per órás sebességgel is közlekedhetnek majd a vonatok.
Hozzáteszik, hogy a biztosítóberendezéseket a kínai fél nem szeretné finanszírozni, a szakaszon pedig legalább 200 váltó lesz, melyeknek ára nagyságrendileg 50 millió forint.
A lap megkeresésére a MÁV a következő választ küldte: "Határozottan cáfoljuk az értesülést. A vasúti pálya 160 kilométer per óra engedélyezési sebességgel, elektronikus biztosítóberendezéssel, KÖFI és ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel valósul meg. A beruházás keretében megvalósuló létesítmények kivitelezése - minden elemében - a vonatkozó hazai és EU-s követelményeknek megfelelően történik meg".