F1-es szakíró: A motorcserék izgalmas fordulatot hozhatnak a mezőnyben, és 2026-tól akár újra Mercedes-dominancia várható.


A következő szezontól a Red Bull Hondáról Ford motorra vált, míg a Mercedes mellett a McLaren, a Williams és az Alpine is Mercedes erőforrással szerepel a Forma-1-ben. Vámosi Péter, a motorsportol.hu főszerkesztője az InfoRádióban azt mondta, a Mercedes összes ügyfélcsapata előnybe kerülhet a többiekkel szemben az új szabályrendszerben, a Red Bull pedig a jövő évi autóját is beáldozhatja annak érdekében, hogy az idei utolsó öt futamon megszerezze az egyéni vb-címet, amit képzeletben már sokan odaadtak a McLarennek.

A Forma-1 szakértői komoly potenciált látnak a Mercedes 2024-es motorjában, ami új távlatokat nyithat a gyári csapat versenyzői, George Russell és Kimi Antonelli számára. A múlt héten bejelentett szerződéshosszabbítás különösen kedvező helyzetbe hozza őket az új szabályok tükrében. Az InfoRádióban a motorsportol.hu főszerkesztője megemlítette, hogy a legfrissebb információk szerint a Mercedes ismét megelőzte riválisait a motorfejlesztés terén, hasonlóan a korábbi évekhez. Carlos Sainz, aki a 2024-es év végén távozik a Ferraritól, szintén úgy nyilatkozott, hogy döntését leginkább a Mercedes motorjának ígéretes teljesítménye befolyásolta, amikor a Williams ajánlatát elfogadta. A spanyol versenyző végül egy 2+1 éves szerződést kötött a Williamsszel, és azóta több interjúban is hangsúlyozta, hogy "több mint hízelgő" hírek érkeznek a jövő évi Mercedes motorról.

Vámosi Péter hangsúlyozta, hogy a Williams csapatának gazdag története van a Forma-1 világában. Az idei évben "szembetűnően elkezdtek kilábalni a nehézségekből", amit a konstruktőrök világbajnoki pontversenyében elfoglalt stabil ötödik helyük is tükröz. A szakíró véleménye szerint,

Carlos Sainz "jó lóra tett", mint ahogy a Mercedes összes ügyfélcsapata, amelyek véleménye szerint 2026-ban előnybe kerülnek a többi istállóval szemben az erős erőforrás miatt.

Ezeket figyelembe véve valószínű, hogy a McLaren nem fog jelentős visszaesést szenvedni el, és továbbra is képes lesz jelentős nyereséget realizálni a rendelkezésére álló motorral. Azonban jelenleg komoly kérdés, hogy az Aston Martin, amely a gyári Honda motorra vált, milyen teljesítményt nyújt majd. Még úgy is, hogy Adrian Newey, a világ egyik legismertebb és legsikeresebb autótervezője már hosszabb ideje a csapat tagja.

Az utolsó négy Forma-1-es versenyt nem a McLaren csapat versenyzője zsebelte be, ráadásul Max Verstappen folyamatosan egyre nagyobb fenyegetést jelent számukra. A holland világbajnokot már három alkalommal intették le elsőként, legutóbb a múlt hétvégén Austinban. Az összetett pontversenyben Oscar Piastri vezet 346 ponttal, míg Lando Norris 14 ponttal követi őt a második helyen. Max Verstappen pedig 40 pont lemaradással a harmadik helyet foglalja el.

Vámosi Péter kifejtette, hogy a Red Bull számára egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy van még esélyük a sikerre ebben a szezonban, különösen, ha a McLaren csapatánál nem találják meg az összhangot. Szerinte, ha a wokingiak a hátralévő versenyeken még egyszer vagy kétszer jelentős hibát vétnek, akkor "újra labdába rúghatnak", és Max Verstappen számára ismét megnyílhat a lehetőség a címvédésre.

A motorsportol.hu főszerkesztője rávilágított, hogy a Red Bull nyári fejlesztései rendkívül jól teljesítettek, és jelentős mértékben hozzájárultak a holland versenyző austini győzelméhez, hiszen új alkatrészekkel frissítették az autóját. Az idényből még öt verseny hátravan, és úgy tűnik, az energiaital-gyártó csapat "lapot húz 19-re", ahogy a szakíró fogalmazott, ezzel kockáztatva a jövő évi autófejlesztések sikerességét. Noha a jelenlegi eredmények a Red Bull fölényét tükrözik, több szakértő arra figyelmeztet, hogy a következő évben, az új szabályok bevezetésével, nem biztos, hogy a saját motorjuk versenyképes marad. Pierre Waché, a Red Bull technikai igazgatója azonban nem lát aggodalomra okot; nyugalomra intette a csapatot, és hangsúlyozta, hogy a jelenlegi helyzet nem indokolja a pánikot.

A tervek folyamatosan formálódnak a fejlesztések során, és a valódi teljesítménnyel akkor állnak elő, amikor elérkezik az ideje.

Vámosi Péter emlékeztetett arra, hogy a korábbi bejelentések alapján jövőre a Honda már nem biztosít motort a Red Bull számára, hanem az Aston Martinnal lép partnerségre. Ez a váltás egy sikeres időszak végéhez vezet, hiszen Max Verstappen mind a négy világbajnoki címét Honda motorral szerezte meg. Az energiaitalos csapat számára ez az erőforrás volt a meghatározó, de a szezon végén egy jelentős változás következik be, tele kérdésekkel. A Red Bull a 2026-os szezontól saját fejlesztésű motort fog használni, amelyet a Ford finanszíroz, így a Ford is részt vállal az alkatrészek gyártásában a szakmai együttműködés keretében. A szakíró véleménye szerint a Red Bull "kis módosítással" sok tapasztalatot és megoldást át tud vinni a Honda-korszakból, természetesen figyelembe véve az új szabályokat. Úgy véli, hogy a fejlesztéseiket és a végeredményt érdemes lesz összevetni a Forma-1-be jövőre belépő Audi saját fejlesztésű motorjával.

Related posts