Az Otthon Start program forradalmasítani fogja a lakáspiacot – interjú Hankó Balázs miniszterrel.


Az Otthon Start a rendszerváltás óta a legsikeresebb hitelprogram, már 380-400 milliárd forintra érkezett igénylés. A fix 3 százalékos hitel Európa legerősebb elsőlakás-programja. De mit jelent ez pontosan? Egyebek mellett erről is kérdeztük Hankó Balázst. A kultúráért és innovációért felelős miniszter arról is kifejtette véleményét, milyen különbségeket lát a kormány a brüsszeli és a hazai családpolitika között, különösen Európa születésszám-változata és a migrációs politika tükrében. A portálunknak adott interjúból pedig azt is megtudhatják, milyen következményekkel járna a Tisza Párt által belengetett adózási rendszer, de arra is választ kaphatnak, hogy a keresztény kultúra és a hit szerepe vajon mennyire kardinális a magyar családpolitikában. Hankó Balázs a Vasárnapnak adott interjúban úgy fogalmazott: az idei és az elkövetkező éveket a családoknak nyújtott, egyedülálló mértékű családtámogatások határozzák meg. Az otthonteremtési program elindulásával nem az albérlők országát, hanem a szuverén tulajdonosok országát építi a kormány.

A magyar kormány családbarát politikájának meghatározó elemei a családok támogatására irányuló intézkedések és programok. Ezek közé tartozik a gyermekek után járó kedvezmények, a lakásvásárlási támogatások, valamint a szülési és gyermektartási juttatások. A célja, hogy elősegítse a gyermekvállalást és a családok anyagi helyzetének javítását. Ezen intézkedések mellett a kormány a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtésére is hangsúlyt fektet, például rugalmas munkaidő-konstrukciók bevezetésével. A családbarát politika tehát nemcsak anyagi támogatásokat kínál, hanem egy átfogó szemléletet is képvisel, amely a családok jólétére és fejlődésére összpontosít.

Célunk, hogy minden esetben a családokat támogassuk, hiszen a gyermekvállalás nem lehet anyagi megterhelés. Magyarország Európa legcsaládbarátabb országaként a családok nem csupán a társadalom, hanem az erkölcsi és gazdasági stabilitás alapját is képezik. Minden helyzetben, minden körülmények között a családok támogatása áll a középpontban, mert a gyermekvállalás nem szabad, hogy pénzügyi nehézségeket hozzon magával. A családok segítése azt is jelenti, hogy a teremtett világ rendje szerint tiszteletben tartjuk és védjük az értékeiket. Továbbá, amikor generációkon átívelő kapcsolatokra utalunk – szülők, nagyszülők, gyermekek és unokák viszonyára –, akkor ezzel is a családok megerősítését szolgáljuk. Ez az, ami számunkra igazán fontos, hiszen Magyarország valóban családbarát ország.

Milyen segítséget nyújt az Otthon Start program a fiataloknak?

Az Otthon Start program egyedülálló lehetőséget kínál, amely nem csupán a fiatalokat célozza meg, hanem minden olyan személyt is támogat, aki eddig nem tudott saját otthonra szert tenni. A program keretében egy kedvező, fix 3%-os kamatozású lakáshitelt ajánlunk, amelynek köszönhetően az állam a kamatokat 3%-ban maximalizálja, így ez a jelenlegi legelőnyösebb ajánlat a piacon. Például egy 10 millió forintos hitel esetén a megtakarítás más banki hitelekhez képest havonta 30 ezer forintot, míg a maximális, 50 millió forintos hitel esetén akár 150 ezer forintot is elérhet. A hitel törlesztőrészletei ráadásul kedvezőbbek, mint az albérletárak, így a saját lakás megszerzése gazdaságosabb megoldás lehet. Fontos megemlíteni, hogy mi mindig is a fiatalok támogatására törekedtünk: a 25 év alatti fiatalok mentesülnek a személyi jövedelemadó alól, ami az elmúlt évek során több mint 610 milliárd forintot hagyott a fiatalok zsebében. Jelenleg körülbelül 300 ezer fiatal él a kedvezménnyel, ami átlagosan évi 1,2 millió forintos megtakarítást jelent számukra.

Nem csupán az Otthon Start program révén, valamint a 25 év alatti SZJA mentesség bevezetésével támogatjuk a fiatalokat. A szakképzés és a felsőoktatás megújítása lehetővé teszi számukra, hogy olyan színvonalú szakmát és hivatást sajátítsanak el, amely lépést tart Európa és a világ élvonalával. Együtt osztjuk meg azt a hitet, hogy a fiatalok sikere egyben a nemzetünk jövőjének kulcsa is.

Miért egyedülálló a konstrukció?

Nem csupán a kiemelt támogatás okán emelkedik ki, hanem azért is, mert sikerült megértenünk a fiatalok valódi igényeit: először a biztonságos otthon, aztán a család. Ezért a hitelfelvétel nem függ házasságkötéstől vagy gyermekvállalástól. Nemrégiben azonban...

Újdonságként bemutatjuk, hogy a CSOK+ és a falusi CSOK programokat mostantól kombinálhatja a 3%-os fix otthon támogatással. Ez azt jelenti, hogy a 3%-os támogatás igénylése után lehetőség nyílik a CSOK Plusz igénybevételére is, sőt, akár egyszerre is élhet a két lehetőséggel. Ennek köszönhetően mostantól a CSOK+-szal történő gyermekvállalás után érvényesülő kedvezmények is elérhetők, valamint a CSOK+ keretében az ingatlan megszerzése illetékmentessé válik.

Ezek mind olyan további kedvezmények, amivel az induló első otthon megteremtését, a házasság és a gyermekvállalás után egyedi módon még kedvezőbbé tesszük a fiatalok számára. Mert mi, magyarok, a saját otthonunkban, a saját lakásunkban, házunkban szeretnénk élni, tízből kilenc magyar esetében legalábbis egészen biztosan. A 40 év alattiak esetében 10-ből 4 fiatalnál van így, éppen ezért láttuk azt, hogy szükséges egy ilyen irányú előrelépés. Ami persze a magyar lélekben benne van, mert mi szuverének akarunk lenni, és nem csak nemzeti szinten akarunk azokká válni.

Milyen nézőpontból közelíti meg a kormány az uniós családpolitikai irányelveket, amelyeket Brüsszel képvisel?

A fő különbség, hogy mi minden eszközzel támogatjuk a családokat és a saját tulajdonhoz jutást, míg Brüsszel és az általa irányított Tisza Párt a migrációt erőlteti, és inkább az albérletben élőket támogatná, egyfajta függőségi rendszert kialakítva. Mi viszont a szuverén nemzet és családok sikerét segítjük elő. A nemzeti politikának a szuverén családi tulajdon és az ország függetlensége az alapja. Ezzel szemben Brüsszel és a hozzá kötődő Tisza Párt egy "albérletes", függőségi rendszert képzel el, amely nem a családokat, hanem a migrációt helyezi előtérbe. Brüsszel a családtámogatások visszavonására és a piaci alapú lakásépítésekre koncentrál. Elég csak elolvasni azokat az országajánlásokat amiket megfogalmaznak.

Az Otthon Start program remekül illusztrálja ezt a különbséget: a napi ezer körüli igénylés azt bizonyítja, hogy a magyar fiatalok elkötelezettek a szuverén, saját otthon létrehozása iránt.

Milyen kihívásokkal néz szembe még a családpolitika Európában?

Az egyik kulcsprobléma, hogy Brüsszel, inkább a migrációt tekintik megoldásnak a demográfiai problémákra, és így szándékoltan nem jut figyelem a családok támogatására. Ez a megközelítés a magyar kormány szerint nem érthető, hiszen a gyerekvállalást és a munkát támogatva lehet és kell növelni a népességet.

Brüsszelben a piaci alapú lakásépítési modellek és bérlakás programok korlátozzák a szuverén tulajdon létrejöttét, míg Magyarország törekvése, hogy az emberek saját otthonukban, biztonságos és stabil környezetben élhessenek együtt családjukkal.

A család értékeinek megóvása nem csupán társadalmi, hanem mélyen morális kérdés is. Azokat az értékeket őrizzük, amelyeket a teremtett világ természetes rendje kíván meg. Ez a szempont kulcsfontosságú különbséget jelent a magyar és a brüsszeli családpolitika között.

Brüsszel háborús retorikája bizonytalanságot kelt, egyáltalán nem támogatja az olyat, mely szerint összeegyeztethető a gyermekvállalás és a munka. Ezzel szemben a kormány továbbra is támogatja a családokat, megvédve a szuverenitást és az otthonteremtést, elutasítja az illegális migrációt és a családi juttatások csökkentését. A családpolitika Magyarországon egy átfogó rendszer, amely minden helyzetben és minden körülmény között a családokat támogatja. Ez azt jelenti, hogy a gyermekvállalást nem tekintjük anyagi tehernek, hanem éppen ellenkezőleg: a családok anyagi és erkölcsi támogatását biztosítja. Generációk közötti együttműködésben gondolkodunk: a szülőktől, nagyszülőktől a gyerekekig. Ez az elköteleződés és az Alaptörvény is alátámasztja, hogy Magyarország a legcsaládbarátabb ország Európában.

Ez valóban jelentős eltérés, és éles ellentét feszül az ellenzék programja és a brüsszeli politikai irányvonal között.

Igen, hiszen ők éppen azt akarják elérni, hogy az emberek egyfajta függőségben éljenek, mondjuk ki: a bérlakásban élők országát akarják megteremteni. Ezzel szemben mi egy szuverén nemzet szuverén fiataljait és családjait támogatjuk, mert ez az a polgári út, amelyet a magyarok közössége önmagának vall. Brüsszelből pedig mit hallunk? A családokat ne támogassuk, helyette a migrációt. Tessék? Értelmezzük újra: ne legyen saját otthona senkinek, albérletben éljenek és azokat a családtámogatásokat, melyeket kiemelkedő módon biztosít a magyar kormányzat, elvonnák, csakúgy, mint az adókedvezményeket. Az ő olvasatukban nem a családok támogatása a megoldás, hanem a migráció erőltetése.

A Tisza Párt is bemutatta saját elképzeléseit, amelyek között adózási javaslatok is szerepelnek...

Nos, nézzük tényszerűen: a magyar kormány 2010 óta a családtámogatást folyamatosan emelte. Ötszörösére nőtt, a jövő évben a GDP 5%-át, 4802 milliárd forintot fog kitenni a családokra fordított összeg- Ez azt jelenti, ha egy átlagos családot 2010-ben megnéztünk, 800 ezer forintot biztosítottunk neki, míg most átlagosan már 4,7 millió forintnál vagyunk. Európa legnagyobb adócsökkentési programját visszük végbe, családbarát adóforradalomat. A Tisza pedig nemcsak ezeket az adókedvezményeket venné el, hanem még plusz adókat is bevezetne.

Nézzük meg részletesen a helyzetet. Jövőre egy 30 év alatti, egy gyermekes család havonta 129 ezer forinttal kap többet. Ezzel szemben a Tisza nem csupán ezt a kedvezményt vonja el, hanem még 166 ezer forint átlagos plusz adót is terhelne a családokra. A 40 év alatti, két gyermekes családok esetében a január 1-jétől bevezetett SZJA-mentesség és a családi adókedvezmény megduplázása havonta 189 ezer forintos előnyhöz juttatja őket. Ezzel szemben a Tisza nemcsak hogy nem biztosítja ezt a támogatást, hanem még 226 ezer forintot is elvenne tőlük. A háromgyermekes családok számára az SZJA-mentesség már október elsején életbe lépett, és a családi adókedvezmény is megduplázódik. Jövő év január elsejétől a második gyermek után járó 50%-os kedvezmény is igénybe vehető, így itt havi 307 ezer forinttal számíthatnak előrelépésre. Ugyanakkor a Tisza nemcsak hogy ezt a kedvezményt nem nyújtja, hanem 344 ezer forintnyi adót is ráterhelne. Ezért egy háromgyermekes család számára a két lehetőség közötti havi különbség elérheti a 650 ezer forintot.

Szóval, ha a családok szemszögéből nézem, akkor ezt lehet látni a nemzeti kormány és a Brüsszel által vezetett Tisza Párt között. Amit mi odaadunk támogatásként, azt ők elvennék és még ezen túl jól meg is sarcolnák a családokat ezzel támogatva Brüsszel migrációs és háborús politikáját.

A most bevezetett újabb kedvezmények sora, egy esetleges kormányváltás után mennyire lenne biztosítható a későbbiekben?

Tiszta szándékkal, de meglehetősen alattomos módon, Tisza jelezte, hogy a támogatások visszavonása a tervek között szerepel. Ez azonban nem csupán a családok jövőjét sodorja veszélybe, hanem a magyar gazdaság jövőjét is súlyosan érinti. Amikor támogatást nyújtunk a családoknak, valójában a társadalom alapvető közösségi szövetét erősítjük. Ez az elv, amelynek erkölcsi és etikai dimenziói is vannak, gazdaságilag is indokolt, hiszen a családok számára nyújtott támogatás élénkíti a magyar gazdaságot. Ha a lakhatás elősegítésére fordítunk forrásokat, az nem csupán a családok életminőségét javítja, hanem a gazdaságot is mozgásba hozza az otthonfelújítások és új építkezések révén. Ezért gazdaságpolitikai szempontból is ésszerű döntés, hiszen a gyerekeken keresztül a jövő magyar gazdasági motorját is megerősítjük ezzel a támogatási politikával.

Mindezek után azért mégiscsak érdemes elgondolkodni azon, hogy a Brüsszel által irányított, brüsszeli ideológia szerint működő Tisza Párt miként viszonyul a családokhoz.

Egyértelmű, hogy mi az a recept, ami szerint működik a Tisza Párt. Nos, nem a családokat akarják támogatni, hanem az illegális migrációt. Adót akarnak emelni, ami azt jelenti, hogy a 15%-os személyi jövedelemadót 22-33%-ra emelnék. Másrészt el akarják venni a személyi jövedelemadó-mentességet és a családi adókedvezményt is, ami óriási érvágás lenne a fiataloknak és az édesanyáknak. Említettem, hogy most is 300 ezer 25 év alatti fiatal részesül SZJA-mentességben, és az édesanyák esetében oda akarunk elérni, hogy három dolgozó édesanyából 2 szja-mentes legyen. 2026 január elsejétől félmillió édesanya lesz szja-mentes, 2029-től egymillió édesanyának nem kell fizetnie személyi jövedelemadót élete végéig.

Emlékszem, amikor a gyermekvállaláson kezdtünk el gondolkodni a szoclib-kormányzás idején. Akkoriban úgy éreztük, mintha egy kamikaze akcióra készülnénk, hiszen annyira bizonytalan volt, hogy miből tudnánk majd felnevelni a gyerekeinket. Azóta azonban óriási változások mentek végbe. Ma már rengeteg lehetőség és támogatás áll a fiatalok rendelkezésére, hogy családot alapíthassanak. A magyar termékenységi helyzet az elmúlt években jelentős fordulaton ment keresztül. A családpolitikai intézkedések, mint például a családi adókedvezmények, a szülési és gyermektartási támogatások, valamint a lakáshitel kedvezmények, mind hozzájárultak ahhoz, hogy a fiatalok magabiztosabban vállalhassanak gyermeket. Ezek az intézkedések nemcsak a pénzügyi terheket csökkentik, hanem egy támogató közeg kialakításával is segítik a családalapítást. A társadalmi és gazdasági környezet javulása is hozzájárul ahhoz, hogy a fiatalok optimistábban tekintsenek a jövőre és a gyermekvállalásra.

A gyermekvállalás mértéke drámaian visszaesett a baloldali kormányok időszakában. A Bokros-csomag következtében olyan édesanyák maradtak el a gyermekvállalásból, akik ma, 30 évesen már a szülői szerepre készülhetnének. Az ideális gyermekvállalási korosztályban mintegy 322 ezer nő hiányzik a Bokros csomag hatására. 2010-ben Magyarország termékenységi aránya az Európai Unió legrosszabbja volt, azonban a kormány célja az volt, hogy ezen a helyzeten változtasson. 2023-ra elértük a bronzérmet az EU-ban ezen a téren. E siker részben a tudatosan kidolgozott családbarát politikának tulajdonítható, amely ellensúlyozta a korábbi évtizedek, különösen a Bokros-csomag és a Gyurcsány-kormány alatt tapasztalt csökkenést. A statisztikák szerint ezzel több százezer "hiányzó anyát" pótoltunk, akik a családtámogatási intézkedések nélkül valószínűleg nem vállaltak volna gyermeket. A családbarát kormány támogatásainak köszönhetően egy Debrecennyi létszámú gyermek született. Amikor a kormány a demográfiai előrelépésekről beszél, azt hangsúlyozva, hogy ezt nem lehet másképpen elérni, mint a migráción keresztül, mi azonban a magyar családokat kívánjuk támogatni. Hiszen a fiatalok jövője, sikerük a családjaink és nemzetünk jövőjének alapja is.

Milyen új támogatási lehetőségek és adóintézkedések kerülhetnek bevezetésre, amelyek a családok életét segíthetik?

Related posts