Előfordulhat, hogy a várt béremelés elmarad, és a Ferihegyen dolgozók sztrájkba léphetnek.


A fizikai munkát végzők számára sokszor nehezen érthető, hogy miközben a Budapest Airport az utóbbi évek során figyelemre méltó sikereket ért el, addig a legtöbbjük bérét csupán a megélhetési költségek növekedésével, az inflációval arányosan kívánják emelni.

A Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető Budapest Airport 2023-as évet 30 milliárd forintos nyereséggel zárta, és a jövő évben várhatóan minden eddigi rekordot meg fog dönteni az utasforgalom terén. Az idei év is ígéretesnek tűnik, azonban a cég vezetősége csupán az inflációval megegyező mértékű béremelést tervez a legtöbb fizikai munkavállalónak. Emiatt a sztrájk lehetősége is napirendre került - számolt be róla a Szabad Európa.

Négy tárgyalási forduló zajlott le eredménytelenül a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete és a ferihegyi repteret működtető, immár 80 százalékban állami tulajdonú Budapest Airport Zrt. vezetése között. A lap információi szerint a legutóbbi, szerdán zárult tárgyaláson sem sikerült megállapodni a repülőtéri dolgozók 2025-ös béremeléséről. Mint írják, a vezetés ugyanis a legtöbb fizikai dolgozónak csak négyszázalékos bérfejlesztést hajlandó adni arra hivatkozva, hogy tavaly a KSH szerint 3,7 százalék volt az infláció mértéke.

A repülőtér üzemeltetéséért felelős munkatársakat négy fő bérkategóriára osztják. A második és harmadik szinthez tartozó fizikai dolgozók, valamint vezetők számára bevezetésre került egy négyszázalékos alapbéremelés. A harmadik kategóriában elérhető havi bruttó jövedelem 700-900 ezer forint között mozog, ehhez pedig különböző pótlékok adódhatnak, amelyek azonban nem automatikusan járnak és 2018 óta változatlanok: legalább öt év tapasztalattal havi bruttó 40 ezer vagy negyedévente bruttó 80 ezer forint kiegészítést kaphatnak. Az első szint a menedzsment tagjait öleli fel, akikkel a reptér vezetése egyedi tárgyalásokat folytat a béremelés részleteiről.

A reptéri érdekképviseletek álláspontja szerint a négyszázalékos általános béremelés csupán néhány százmillió forintot jelentene a munkáltatók számára 2025-re, ami elhanyagolható mértékű ahhoz képest, hogy a reptér tavalyelőtti tiszta nyeresége körülbelül 30 milliárd forintot (74 millió eurót) tett ki. A források szerint a dolgozók értetlenül állnak a helyzet előtt, hiszen a kedvező pénzügyi eredmények tükrében miért nem kaphatják meg a követelt 10 százalékos emelést. A Szabad Európa értesülései szerint a munkavállalók bizonytalanságát fokozza az a hír, hogy az állam, mint új tulajdonos, a működés racionalizálását tervezi, amelynek keretében esetleg leépítésekre is sor kerülhet.

A szakszervezet információi szerint belső megbeszélések során már felmerült egy esetleges sztrájk lehetősége, amelyre legutóbb 2008-ban került sor Ferihegyen.

Az Orbán-kormány reptérvásárlása nem csupán a költségvetési hiányt fokozza, hanem egy leminősítés lehetősége is a láthatáron. Ferihegy ismét állami tulajdonba került, ám a "történelmi tranzakció" mögött álló 500 milliárdos hitel sokkal inkább árnyalja a több évtizedes megtérülés ígéretét.

Related posts