Lenyűgöző felvételek készültek Fa Nándorról!
Hetvenezer kilométer tengereken és óceánokon egy kevesebb mint tíz méteres hajócskán. Hogyan bírták ki Fa Nándorék azt a két évet a vízen, és a kikötőkben? Volt-e halálfélelme, amikor fejjel lefelé álltak az óceánon a hajóval? Mi lesz a Szent Jupát hajó sorsa? Elindul még a világ körül? Vagy pihen a Balatonon a jövőben? L. Dézsi...
Történelmi eseménynek lehettünk szemtanúi szombat délelőtt a révfülöpi kikötőben, ahol sokan gyűltek össze, hogy tanúi legyenek egy különleges pillanatnak. Negyven év elteltével, miután Fa Nándor és Gál József a Szent Jupát hajón világgá indultak, újra felhúzták a legendás vitorlát. A háttérben Rod Stewart ikonikus "Sailing" című dala csendült fel – ugyanaz a dallam, amely a nyolcvanas években többször is elhangzott a rádióban, miközben a két magyar tengerész a világ óceánjain navigált. Ez a különleges esemény nemcsak nosztalgikus élményt nyújtott, hanem emlékeztetett minket a magyar hajózás hőseire is, ahogy a Heti Napló riportjából kiderült.
"Igazából sosem voltam az a nosztalgiázós típus. De itt, ezen a helyen, valahogy elkerülhetetlen, hogy ne merengjek a múlton. Ez a hajó hat-hét éven át a mi életünk szimbóluma volt."
A Szent Jupát kalandja 1985-ben indult, amikor két fiatal magyar férfi úgy döntött, hogy megépítik álmaik hajóját, egy mindössze tíz méter hosszú vitorlást, és nekivágnak a világ körüli útnak. Az elkövetkező két évben 70 000 kilométert tettek meg, míg végül 1987-ben Opatijában kötöttek ki. Hazatérésük során Székesfehérváron hatalmas ünneplés várta őket, ahol a tömeg ovációval fogadta a bátor hajósokat. Az állami kitüntetések sem maradtak el, bár az indulásukat a szocialista hatóságok eleinte nem támogatták, hiszen a magyarok akkoriban nem rendelkeztek „világútlevéllel”. Az ő történetük a bátorságról, a szabadságról és az emberi kitartásról szól, amely inspirációt nyújtott sokak számára.
"Az utolsó impulzus egy meglepően magas szintről érkezett, amely így hangzott: 'Húzzátok ki a hajót a határon, és tűnjetek el!' "
-- emlékezett Fa Nándor. A Szent Jupát útját kamerával is dokumentálták: a felvételeken látható, hogyan mosták ruháikat a fedélzeten, sütöttek kenyeret, fogtak halat a nyílt óceánon -- és hogyan próbáltak túlélni a hajó négyszeri felborulása után. Egyik alkalommal Fa Nándor kis híján életét vesztette.
A hajó, miután végigjárta a mesés kalandokkal teli útját, a Közlekedési Múzeum falai közé került, ahol hosszú időn át raktározva várakozott. Most azonban a múzeum vezetősége úgy határozott, hogy a Szent Jupát visszahelyezi eredeti otthonába: a gyönyörű Balaton hullámai közé.
"Elképzelhető, hogy a klimatizált raktárba zárjuk, vagy éppen ellenkezőleg, az emberek közé visszük. Szerencsére Fa Nándor azonnal támogatta az ötletet, hogy újra vízre bocsássuk."
„Tedd egyedivé a szövegedet!” – így buzdította Schneller Domonkos, a múzeum főigazgatója. A hajó most a Mathias Corvinus Collegium révfülöpi kikötőjében horgonyzott, és a tervek szerint vándorkiállítás keretében más balatoni kikötőkbe is eljut. A cél az, hogy minél szélesebb közönség ismerje meg, és újra eszébe jusson: két bátor fiatalember, a nyolcvanas évek közepén, Magyarországról elindulva, a korszak kihívásait legyőzve, körbehajózta a világot.
Gál József ezúttal nem volt jelen -- ő épp az Adrián hajózik. Fa Nándor viszont most is ott állt a fedélzeten, ugyanazon a hajón, amely egykor az életét jelentette.
"Nagyobbra emlékeztem. Vagy én voltam kisebb. De most valahogy olyan szűknek tűnik a lelkem"
- mondta csendesen, miközben a Balaton vizén újra kifeszültek a Szent Jupát vitorlái.





