Egyik napról a másikra a kirekesztettek bálványokká váltak, és ők maguk is döbbenten állnak a történések előtt, nem értve, miért változott meg körülöttük minden.

Ha van valami, amit a TikTok pozitív hatásaként emelhetünk ki, az kétségtelenül az underground zenészek felfuttatása. Számos kezdő és tapasztalt előadó találta meg a saját hangját ezen a videós platformon, és nem csupán a fiatal tehetségek között találunk sikertörténeteket. A Mother Mother például már 2005 óta jelen van a zenei palettán, de az igazi áttörésük sokáig váratott magára; végül 2020-ban, szinte egyik napról a másikra, világszerte elismert sztárokká váltak. 2008-as albumuk hirtelen népszerűségnek örvendett a TikTokon, és azóta a kanadai zenekar egyre magasabbra emeli a lécet. Streaming platformokon több milliárd megtekintést gyűjtöttek össze, és most, húsz év után végre elérkezett az idő, hogy Budapestre látogassanak, ahol egy felejthetetlen koncerttel ajándékozzák meg a közönséget.
Nálunk este hat óra volt, míg a videóhívás másik végén éppen reggel kilenc kezdődött, amikor sikerült kapcsolatba lépnünk Ryan Guldemonddal, a Mother Mother énekes-gitáros frontemberével, hogy egy interjú keretein belül beszélgessünk vele. A zenekar már jelentős diszkográfiát tudhat magáénak, hiszen idén érkezik a tizedik stúdióalbumuk, a Nostalgia. Ennek ellenére a 2010-es években nem számítottak a legismertebb csapatok közé, ami meglepő, tekintve a zenei sokszínűségüket és kreativitásukat.
A zenekar folyamatosan építette a karrierjét, de a széleskörű, mainstream áttörés sokáig elkerülte őket – egészen a koronavírus-járvány kitöréséig. Ekkor kezdték el fontolgatni, hogyan tudnák egy ilyen kihívást kisebb zenekarként sikeresen átvészelni, amikor váratlanul bekövetkezett valami, amire senki sem számított. 2020-ra, szinte hirtelen, a streaming platformokon ugrásszerűen megnőtt a követőik száma. Ha csak a Spotifyt vesszük alapul, jelenleg már több mint hétmillió havi hallgatójuk van, dalaik pedig összesen milliárdos nagyságrendű streamet gyűjtöttek össze eddig.
A 2008-as O My Heart című album hatalmas elismerést szerzett magának, amely pop-rock hangzásával és progresszív ötleteivel a 2000-es években már akkor is különlegesnek számított a mainstream zenei világban. Érdekes módon, egy évtizeddel később úgy tűnik, hogy a közönség is felfedezte ezt a különlegességet. A banda olyan hatalmas sikert ért el, hogy újraértelmezték zenei irányvonalukat, és visszatértek (vagy legalábbis utaltak) korai stílusukra. A legnagyobb népszerűségnek örvendő Hayloft című dal nyomán megszületett a Hayloft II, amely az 2021-es Inside album deluxe kiadásának kiemelkedő slágere lett, szintén komoly hallgatottságra tett szert.
Előadóként sosem mi határozzuk meg, hogyan fogadják a zenénket, és mikor találkozik a közönség a műveinkkel. Számunkra is váratlanul érkezett ez az élmény, és bár egy ilyen helyzetre nehéz felkészülni, mi mégis ünnepként éltük meg. A régi dalok új életre keltek, és a fiatalabb generáció is friss szemmel nézett rájuk. Mindent megtettünk, hogy ezt a találkozást a lehető legszebben támogassuk. A lemezhez úgy viszonyultunk, mintha egy teljesen új alkotás lenne, hiszen sok szempontból tényleg az is volt. Az idő múlásával hajlamosak vagyunk elfelejteni a korai zenéinket, de ez egy remek alkalom volt arra, hogy újra felfedezzük őket, és más perspektívából kapcsolódjunk hozzájuk, akár újraértelmezve is. Ez lehetőséget adott arra, hogy fiatal énünket is új megvilágításba helyezzük, miközben életre keltettük az akkori dalokat.
- fogalmazott Guldemond. Az új közönségükről, a hozzájuk való kapcsolódásról elmondta:
"Nincs annál jobb, mint amikor ösztönösen írsz zenét, és az átmegy. Ilyenkor nem az jár a fejedben, hogy másnak készíts dalokat, még csak nem is magadnak, szimplán hagyod, hogy a varázslat tudattalanul megtörténjen. És mégis, hirtelen a dalaid összekapcsolódnak más személyek, akár egész közösségek élettapasztalataival, aminek hála segítségre, gyógyulásra lelhetnek. Amikor 2020-ban felismertük, hogy mi történik, olyan volt, mint egy valóra vált álom. Nem a pénz vagy a siker miatt, hanem azért, mert rengeteg ember életének válhattunk a részéve."
Az énekes megosztotta velem, hogy amikor valaki egy közösséggel ilyen mély, érzelmi kapcsolatba lép, az nemcsak örömöt, hanem komoly felelősséget is magával hoz. 2020-ban dalaik először a queer és nonbináris közösségek körében találtak otthonra, ahol óriási népszerűségnek örvendtek. Amikor megkérdeztem tőle, hogy a jelenlegi politikai légkörben – ahol az Egyesült Államokban a kormányzat és a queer közösségek között egyre fokozódó feszültség figyelhető meg – mennyire éreznek késztetést arra, hogy zenészként aktívan vállaljanak szerepet, így válaszolt: minden koncertjük során nyíltan kifejezik támogatásukat a nem-bináris és queer közönségük iránt. Céljuk, hogy olyan befogadó és biztonságos környezetet teremtsenek, ahol a zene gyógyító hatással bír, és nem választja el az embereket egymástól. Színpadi jelenlétükkel és dalaikkal azt a célkitűzést szolgálják, hogy a közönségük egyesülhessen a zene varázsában.
Őszintén hiszem, hogy napjainkban a kedvesség és az emberség a legfőbb erőforrássá vált. Az empátia és a figyelmesség nem csupán szavak, hanem valódi fegyverek, amelyek képesek hidakat építeni és megváltoztatni a világot.
Új lemezükön, a Nostalgia című albumon is igyekeznek majd kedvezni a hallgatóságnak, miközben zenekarként is próbálnak fejlődni. A korong címével is arra próbálnak utalni, hogy a júniusban érkező kiadvány egyik fele a Mother Mother kezdeti zenéinek szerelmeseihez szól majd - az eddig megjelent két dal, a Make Believe és a Love to Death is ezt a vonalat képviselik. A lemez másik fele pedig várhatóan jobban merít majd a kísérletező attitűdből.
A 2024-es Grief Chapter című album, amely a zenekar legutóbbi munkája, lényegében a 2020-as évek elején népszerűvé vált, klasszikusabb hangzásvilágot idézi fel, visszautalva a 70-es és 80-as évek zenéjére. Az énekes kifejtette, hogy véleménye szerint ez a stílusirányzat a mainstream zenében egyfajta reakció a technológia egyre növekvő dominanciájára, amely úgy tűnik, hogy elnyomja a valódi érzelmeket és az ösztönös kifejeződést.
Az ok, amiért a vintage esztétikumot és hangzást romantizáljuk leginkább abban keresendő, hogy a dolgok az elmúlt időszakban hideggé és sterillé váltak az egyre modernebb technológiával és digitális megközelítéssel. A vintage korok hangzásában van egyfajta melegség és érzékiség. Azt hiszem az embereket túlságosan is lefoglalta, hogy milyen trükköket és megoldásokat tudnak még belevinni a zenébe, de közben megfeledkeztek arról, hogy jóleső érzést is ültessenek a dalokba. Nagyon nagy a különbség aközött, amikor valami jóleső és aközött, amikor valami jól szól.
Gyakran előfordul, hogy amikor a telefonomon rögzítek egy gitártémát, technikailag nem tökéletesen szól, mégis jó érzés visszahallgatni, mert benne van valami különleges érzelem. Majd amikor elérkezik az idő, hogy egy csúcsminőségű stúdióban, drága mikrofonokkal újra felvegyük, bár a hangzás technikailag kifogástalan lesz, a végeredmény nem mindig hozza azt az érzést, amit az otthoni felvétel nyújtott. Ilyenkor könnyen elveszhet valami lényeges a folyamat során. Fontos, hogy vigyázzunk arra, hogy az érzelmi töltet megmaradjon, mert az emberek számára sokkal fontosabb, hogy érezzenek valamit, mint hogy minden egyes hang makulátlan legyen. Az érzelmek keresése sokszor többet ér, mint a technikai tökéletesség.
A Mother Mother szempontjából pedig ez az első. Ryan Guldemond szerint hatalmas szerencséjük volt karrierjük során, hiszen eleinte maguk adták ki zenéjüket, majd független kiadókkal, később nagy lemezcégekkel dolgozhattak. Sok különböző kiadóval álltak kapcsolatban (többel, mint számos zenekar negyven év alatt), mégsem kellett soha semmilyen megkötéshez igazodniuk az alkotási folyamatban. Volt lehetőségük kísérletezni, ennek egy egész karriert felölelő látlelete lesz június 6-án megjelenő, Nostalgia című albumuk,
Az énekes elárulta, hogy ez a budapesti fellépés számukra különleges mérföldkő, hiszen ez az első alkalom, hogy a magyar főváros színpadán mutatkoznak be. Még nem tudják, mire számíthatnak a közönség reakcióját illetően, sem a várható nézőszámot tekintve. A műsorukban slágerek, friss dalok, izgalmas átdolgozások és meglepő showelemek is helyet kapnak, mindezt azért, hogy felejthetetlen élményt nyújtsanak a nézőknek. Reményeik szerint a koncertjük elnyeri majd az Akvárium Klub látogatóinak tetszését.