EDUKAfest 2025: A MUAI szakmai napja a kurrikuláris reform szellemében - KÉPEKKEL | ma7.sk Az EDUKAfest 2025 rendezvény keretében a MUAI szakmai napja különleges alkalmat teremtett a kurrikuláris reformról való diskurzusra. A résztvevők izgalmas előadáso


A sorban, balról jobbra haladva találkozhatunk Győző Andreával, Lészkó Katalinnal, Berta Tündével, Madarász Zsuzsannával és végül Pálinkáš Máriával.

A Munka Utcai Alapiskola (MUAI) igazgatója, Pálinkáš Mária, a Ma7-nek elmondta, hogy az oktatási tárca által kiválasztott húsz alapiskolában már az új, korszerű oktatási program keretein belül zajlik a tanítás az 1. évfolyamon. A mai szakmai napon azokat a pedagógusokat hívtuk meg, akik a 2023/24-es tanévtől 2025/26-os tanévben szeretnének csatlakozni e programhoz. A minisztérium kezdetben 40 iskolát választott ki a program kísérleti bevezetésére. Az idei tanévben, az első körös iskolák mellett, ahol már az 1. és 2. évfolyam is az új program szerint tanul, mintegy 450 intézmény vesz részt önkéntesen a kezdeményezésben. Fontos megjegyezni, hogy 2026 őszétől minden iskola számára kötelező lesz csatlakozni ehhez a programhoz.

Hozzátette: a 2026 előtt önkéntes alapon belépő intézmények egyrészt a regionális pedagógustámogató központoktól, másrészt az Országos Közoktatási és Ifjúsági Intézettől (NIVAM) nagyobb szakmai segítséget kaptak - kapnak a változások bevezetéséhez, mint majd az "utolsó fecskék". Minderről a mai szakmai nap résztvevőit részletesen tájékoztatták.

"A komáromi magyar tannyelvű intézmények közül eddig iskolánkon kívül a Jókai Mór Alapiskola, valamint mindhárom szlovák alapiskola is csatlakozott a programhoz. A vidéki iskolák közül a csallóközaranyosi Kóczán Mór AI és Óvoda már az elsők között vettek részt, és a hazai magyar intézmények között egyedüliként kerültek be. A következő tanévben pedig az említett öt komáromi alapiskola is követte példájukat."

Kérdésemre, hogy a kurrikuláris reform leginkább miben különbözik a korábbi reformkísérletektől, az igazgatónő így felelt: "Leginkább azt emelném ki, hogy ez nem vált azonnal kötelezővé, hanem az iskoláknak időt adott a csatlakozás időpontjának eldöntésére. Továbbá azt is, hogy az egyes évfolyamokban nem ugyanabban a tanévben kezdődik a reform, hanem évről évre újabb és újabb évfolyam csatlakozhat az előzőkhöz. A tartalmát illetően pedig elmondható, hogy az alsó tagozaton az 1. és 2. évfolyam az első ciklusba, a 3. és 4. évfolyam a 2. ciklusba, a felső tagozatos 6-9. évfolyam pedig a 3. ciklusba tartozik".

Arról is beszélt, hogy a reform kidolgozói által megszabott követelmények teljesülését, vagyis az új ismeretek elsajátítását az irányadó standardok alapján, iskolán belül, magunk mérik.

A mai szakmai nap hivatalos megnyitóját követően a különböző intézményekből érkező érdeklődők számára nyitott órák zajlottak az 1. és 2. évfolyamon. Az óraelemzésekkel kiegészített tanítási órák részletei a képgalériánkban található programban érhetők el.

Délután egy órakor kezdődött meg a "A változás kihívás" című pódiumbeszélgetés, amelyet a házigazda intézmény igazgatója moderált. A panelbeszélgetésen részt vett Berta Tünde, a komáromi Regionális Pedagógustámogató Központ vezetője; Lészkó Katalin, az Országos Közoktatási és Ifjúsági Intézet (NIVAM) szakmai fejlesztőpedagógusa, aki a helyi magyar tannyelvű intézmények fejlesztésével foglalkozik; Madarász Zsuzsanna, a MUAI változásokért felelős szupervízora; valamint Győző Andrea, a búcsi Katona Mihály Alapiskola igazgatója.

Pálinkáš Mária igazgatónő a beszélgetés elején megosztotta velünk, hogy a tantestület közös szavazással úgy döntött, hogy az idei tanévben önkéntesen csatlakoznak az új programhoz. Ezzel a lépéssel előnyre tettek szert azokkal szemben, akik ezt a lehetőséget később fontolják meg.

Ezután Berta Tündére terelődött a figyelem, aki magabiztosan lépett elő, hogy megossza gondolatait:

Lészkó Katalin tájékoztatása szerint a NIVAM aktívan részt vesz a reform folyamatában, és "vezérhajóként" csatlakozott az alapiskolákhoz. Megjegyezte, hogy eddig körülbelül 100 magyar tannyelvű iskola csatlakozott a programhoz. A NIVAM szakértői az intézmények pedagógusainak 50-50 órás innovációs és tantárgy-specifikus képzéseket kínálnak, amelyek során a résztvevők elsajátítják a szükséges ismereteket a reform sikeres megvalósításához. "Be kell vallanom, hogy a sikerhez rengeteg türelemre, kitartásra és számos konzultációra, workshopra, valamint szakmai találkozóra van szükség" - emelte ki. A kurrikuláris reformmal kapcsolatos további információkért érdemes ellátogatni a www.nivam.sk weboldalra.

Madarász Zsuzsanna kifejtette, hogy a szupervízori tudás megszerzése érdekében, több kollégájával közösen, "hangyamunkát" végeztek. Az ismereteik bővítése során arra a megállapításra jutottak, hogy az iskolájuk, amely a folyamatos megújulásra és fejlődésre helyezi a hangsúlyt, már régóta alkalmaz olyan módszereket, amelyek a reform részét képezik, csupán más elnevezésekkel illetik őket...

A beszélgetés során kiderült, hogy az iskola vízióját az 1. ciklus végéig alaposan kidolgozták, lehetővé téve ezzel, hogy világosan lássák, honnan hová szeretnének eljutni. Ez a vízió azonban rugalmas, és a felmerülő igények, valamint a megszerzett tapasztalatok alapján folyamatosan alakítható. "Továbbra is közösen ötletelünk és gondolkodunk. Már most is elmondhatjuk, hogy a program keretein belül bátran lassítunk a tanítás tempóján, és az elsősöket is bevonjuk a csapatmunkába, valamint számos segédeszközt használunk az oktatás során..." - részletezte a helyzetet.

Győző Andrea egyebek mellett tudatta, hogy az általa irányított, 120 tanulóval működő, búcsi Katona Mihály Alapiskola az idén ősztől akar belépni a programba. Bízik az összetartó kollektívájuk közös sikerében. A teremben jelen levő iskolaigazgatóknak azt tanácsolta: a kollégáikban találják meg azokat a pozitívumokat, melyek birtokában ők is képesek lesznek e programhoz csatlakozni. Annak ellenére fontosnak tartja az alsó- és felsőtagozatos pedagógusok folyamatos kommunikációját és együttműködését, hogy az utóbbira a reform később ér el. Ugyanis közösen kell munkálkodni a jövő nemzedéke érdekében...

A reformfolyamat során hangsúlyozta, hogy a szülők aktív részvétele elengedhetetlen ahhoz, hogy ők is tisztában legyenek a közös érdekeket szolgáló változásokkal, és az új intézkedések összhangban álljanak az ő elvárásaikkal. Emellett részletezte azokat a lépéseket, amelyeket a csatlakozás érdekében jelenleg tesznek. Például a hetényi Tarczy Lajos Alapiskola pedagógusaival közösen részt vesznek egy 50 órás képzésen, míg a meglévő helyzet felmérésére külső szakértőket, a Comenius Intézet munkatársait vonták be, hiszen a "külsős" vélemények a szülők körében is nagyobb elfogadottságnak örvendenek. A tudásmegosztás fontosságát szem előtt tartva már részt vettek óralátogatásokon is, ahol a reformhoz csatlakozott csallóközaranyosi és köbölkúti alapiskolák tapasztalatait is megismerték, és úgy vélik, hogy a mai szakmai napra való részvétel is rendkívül hasznos volt számukra.

Related posts