A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) leleplezett egy megdöbbentő vasúti közbeszerzési kartellt, amely súlyosan sértette a piaci versenyt.


A Homlok Csoport két leányvállalata összesen 1,2 milliárd forintos bírságot kapott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése nyomán. A hatóság feltárta, hogy több cég tiltott összejátszást folytatott egy Debrecen környéki, több tízmilliárd forintos vasúti fejlesztés közbeszerzési eljárása során. Az érintett vállalkozások között szoros együttműködés zajlott, amely során gyakorlatilag minden lépést egyeztettek egymással. A GVH Versenytanácsa a Homlok Csoport koordinálásában működő két cégre a súlyos bírságot kiszabta, mivel megpróbálták megakadályozni a hatósági eljárást, és a meghirdetett tárgyaláson sem jelentek meg képviselőik. Ennek következtében további 25 millió forintos eljárási bírságot is kénytelenek lesznek megfizetni – áll a GVH hivatalos közleményében.

A Gazdasági Versenyhivatal 2023. januárjában hivatalos eljárást kezdeményezett a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által kiírt közbeszerzési tender, a "Vállalkozási szerződés keretében Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő vasúti infrastruktúra-fejlesztések 2. ütemének részbeni megvalósítása" ügyében. A versenyhatóság aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a közbeszerzési folyamat során bizonyos cégek jogellenes egyeztetéseket folytattak az ajánlati árak és a nyertes kiválasztása érdekében.

A GVH illetékesei előzetes értesítés nélkül végeztek helyszíni vizsgálatokat és rajtaütéseket az érintett cégeknél, melyek során olyan bizonyítékokat gyűjtöttek, amelyek világosan alátámasztották a kezdeti kartellgyanúkat.

A GVH feltárta, hogy a közbeszerzési eljárás során az egy vállalkozáscsoportba (Homlok csoport) tartozó Homlok Kft. és Homlok Zrt., illetve az Inter Mobility Kft. összejátszottak abból a célból, hogy elősegítsék a Homlok Kft. tendernyertességét az érintett közbeszerzésen.

A vállalkozások kölcsönös megértés alapján arra jutottak, hogy egy olyan ajánlatot dolgoznak ki, amely lehetővé teszi számukra, hogy közülük kerüljön ki a nyertes. A megállapodás értelmében az érintett cégek már az ajánlattétel előtt előre megbeszélték egymással az ajánlati árakat, és a pályázati dokumentációkat is a Homlok csoport által irányított közbeszerzési tanácsadó vállalat készítette el mindkét, elvileg versenytársként induló cég számára. Emellett a beadott költségvetéseket is a Homlok csoport alkalmazottja állította össze a két pályázó számára. A közbeszerzési folyamat során az ajánlatok benyújtása után is megmaradt a szoros együttműködés az érintett cégek között, hiszen a vállalkozások eljárásait koordinálták egymással, míg a Homlok csoport munkatársai támogatták az Inter Mobility ajánlatának előmozdítását.

A GVH Versenytanácsa a Homlok Kft. és a Homlok Zrt. számára összesen 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a jogsértő tevékenységük miatt. Ez a drasztikus pénzbírság részben a közbeszerzés jelentős értékének tudható be, amely több tízmilliárd forintra rúgott, illetve figyelembe kellett venni a Homlok Csoport előző évi jelentős nettó árbevételét is.

A Homlok Csoport a versenyfelügyeleti eljárás során nem vette igénybe a védekezési lehetőségeit, az iratokba való betekintésről pedig lemondott. Ezzel szemben többször is halasztást kért az észrevételek benyújtására, ám ezeket a határidőket sem tartotta be, sem azokat követően. Ráadásul a cég a tárgyalás halasztását is kérte, amelyet először a GVH Versenytanácsa jóváhagyott. Azonban, a kérdéses tárgyalási napot megelőző délután ismételten halasztást kért, így világossá vált, hogy a Homlok Csoport szándékosan késleltette a GVH eljárását. Ennek következményeként a GVH Versenytanácsa 25 millió forint eljárási bírságot szabott ki a cégre.

Az Inter Mobility Kft. is érintett a folyamatban, és az előző évi nettó árbevétele lényegesen alacsonyabb volt. A cég aktívan együttműködött a Gazdasági Versenyhivatallal az eljárás során. Engedékenységi kérelmet nyújtottak be, amelyet a GVH Versenytanácsa jóváhagyott, emellett részt vettek egy egyezségi eljárásban is, és vállalták egy megfelelési program bevezetését. Ennek következtében a GVH Versenytanácsa jelentősen mérsékelte a cégre kiszabható bírság mértékét, így az Inter Mobility Kft.-nek 30 millió forint bírságot kell befizetnie a központi költségvetésbe. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy az eljárás alá vont cégek számára kifizetődő az együttműködés a GVH-val.

A közbeszerzési és hasonló versenyeztetési eljárásokkal kapcsolatos versenykorlátozások a legkomolyabb versenyjogi szabálysértések közé tartoznak, amelyek bizonyos körülmények között még büntetőjogi következményekkel is járhatnak. A nemzeti versenyhatóság ezért kiemelt figyelmet fordít a közbeszerzési kartellek felszámolására. Egy kartell esetében a verseny helyett a vállalkozások közötti titkos megállapodások döntik el, hogy ki nyerheti el a pályázatot. Ennek következményeként gyakran tapasztalható az árak emelkedése is.

A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évek során számos kartellt tárt fel. Különösen figyelemre méltó esemény volt 2023-ban, amikor a dunai hajós cégek, valamint az útfestéssel és közúti táblázással foglalkozó vállalkozások között zajló kartellek kerültek napvilágra. Továbbá, 2024-ben az útszóró sót forgalmazó cégek közötti kartell is a figyelem középpontjába került. Jelenleg is több hasonló kartellel kapcsolatos eljárás van folyamatban a nemzeti versenyhatóságnál, amelyek célja a piaci tisztesség helyreállítása.

Related posts