Az érettségi folyamata továbbra is zajlik, és most elhoztuk számodra a legfontosabb tudnivalókat!

Bár a kötelező tantárgyak nagy része az első héten kifutott, a 2025-ös érettségi írásbeli megméretései korántsem értek véget. A második hétre is maradt még bőven idegen nyelvi számonkérés, de olyan tárgyak is sorra kerültek mint az informatikát felváltó digitális kultúra, a kémia, a biológia, a földrajz vagy éppen az egyik legkomplexebbnek tartott honvédelmi ismeretek. Összeszedtük az összes feladatot és megoldást, illetve mindent, ami az elmúlt héten történt a témában.
A 2024/2025-ös tavaszi érettségi időszak első hete során nap mint nap figyelemmel kísértük az eseményeket, amelyek a kötelező tantárgyak köré összpontosultak, és amelyek a legtöbb diák életét meghatározták. A hétfőn kezdődő magyar nyelv és irodalom vizsgától a keddi matematikán keresztül, a szerdai történelmen át egészen a csütörtöki angol nyelvig, minden nap tele volt izgalommal és kihívásokkal. A pénteki német nyelvű érettségi, amely már "csak" körülbelül 15 ezer diákot foglalkoztatott, a korábbi négy naphoz képest viszonylag csekély számú résztvevőt vonzott - így erről már csupán egy rövid összefoglalót készítettünk olvasóink számára.
a második héttől kezdve a megmérettetés időpontja megváltozik, és reggel 9:00 helyett már 10:00-kor kezdődik. Ez lehetőséget ad arra, hogy a diákok jobban felkészüljenek, és több időt szánhassanak a tantárgyak tanulmányozására. A választható tantárgyakhoz kapcsolódóan a hét legfontosabb eseményeit összegyűjtő anyagunkat folyamatosan frissítjük, hogy mindenki naprakészen követhesse a történéseket és a feladatokat. A német nyelvű tantárgyhoz képest ezúttal kevesebb diákot érintenek a választható tantárgyak, így a fókuszunk is szűkebb, lehetővé téve, hogy a részletekre is jobban odafigyelhessünk.
Erre azért van szükség, mert annyi tantárgy van, hogy egyszerűen nem lenne vége az érettséginek nyár végéig sem, ha mindegyik külön napot kapna. A lehetőséggel pedig azért is éltek, mert ezekből a tárgyakból tényleg sokkal kevesebben - van olyan, amelyből csak néhány tíz ember - vizsgázik, így pedig az intézmények meg tudják oldani normál időkeretes tanítás mellett is a számonkérést, ráadásul nem kell hozzá az egész iskolát kiüríteni.
A második héten, azaz május 12. és 16. között, a diákok számára a következő tantárgyakból zajlott érettségi vizsga, mind közép-, mind emelt szinten:
Május 12-én reggel 8 órakor kezdetét vette a középszintű digitális kultúra érettségi gyakorlati vizsga, amely a hét izgalmas eseménye volt. A diákok különböző informatikai feladatokat oldottak meg, amelyek a tantárgy kulcsfontosságú témaköreit ölelték fel. A vizsga időtartama 180 perc volt, és a diákok számára lehetőség nyílt arra, hogy számítógépet, valamint papírt, tollat, ceruzát, vonalzót és lepecsételt jegyzetlapot használjanak a feladatok megoldásához.
Délután 14 órától megkezdődött a középszintű ének-zene érettségi vizsga, ahol a diákok különböző zenei ismereteikről és készségeikről adtak számot. A vizsga célja az volt, hogy felmérje a résztvevők általános zenei műveltségét, valamint azt, hogy milyen szinten képesek a zene befogadására, reprodukálására és kreatív megközelítésekre.
A 2024-től érvényes érettségi rendszer keretein belül zajló vizsga modern értékelési megközelítéseket alkalmaz, amelyek kiemelt figyelmet fordítanak a diákok önálló problémamegoldó képességére és kreatív gondolkodására. A középszintű ének-zene érettségi vizsga a következő főbb területeket foglalta magában:
A feladatokat itt tudja megtekinteni, a javítási útmutató pedig itt érhető el.
Egyidejűleg zajlott a belügyi rendészeti ismeretek tantárgy számonkérése emelt és középszinten. A vizsga során a tanulóknak különféle típusú feladatokat kellett megoldaniuk, amelyek a rendészeti ismeretek sokszínű területeit ölelték fel. A feladatok között jogszabály-elemzések, szituációs gyakorlatok és elméleti kérdések is helyet kaptak. A vizsga célja az volt, hogy felmérje, a vizsgázók mennyire jártasak a rendészeti szervek működésében, a jogi környezet megértésében, valamint a közbiztonság fenntartásához szükséges ismeretekben.
A középszintű feladatok elérhetők itt, míg a megoldásokat itt találja. Az emelt szintű példákhoz kattintson ide, a javítási útmutatóhoz pedig erre a linkre.
Kedden, május 13-án reggel 8 órakor a biológia tantárgy került a középpontba, ahol a diákok emelt- és középszinten mérhették össze tudásukat. A vizsga két szakaszból állt: az első részben rövid válaszos kérdések várták a diákokat, amelyek a sejttan, genetika, ökológia és az emberi szervezet működésének izgalmas témáit érintették. A második részben már kifejtősebb válaszokat kellett adni, többek között a szem felépítéséről és a szarvasmarhák metántermelésével kapcsolatos összefüggésekről. Emellett egy érdekes kromoszóma "kártyajáték" is színesítette a vizsgát, amely még inkább próbára tette a diákok tudását.
Itt található a feladatlap, míg a megoldásokat ezen a linken érheti el.
Emelt szinten a részletekbe való belemerülés még mélyebb volt: megvizsgáltuk a sejtek különböző csoportjait, a nemek szerinti öröklődés sajátosságait, valamint egy izgalmas ozmotikus burgonyakísérletet végeztünk, amely az idegjelenségeket is érintette. Az esszék témakörei között az idegrendszer működése és az immunrendszer reakciói kaptak hangsúlyt. A feladatok áttekintéséhez itt találhat információt, míg a megoldásokat itt érheti el.
Kedd délután 14:00-kor a közigazgatási ismeretek tantárgyból emelt szintű tudáspróbát tartottak a diákok számára. A középszintű diákok esetében a tantárgyat egy projektfeladat keretein belül vizsgáztatták, így ők nem írtak külön írásbeli vizsgát. Az emelt szintű megmérettetés írásbeli része összetett feladatsorból tevődött össze, amely a közigazgatási ismeretek alaposabb megértésére és alkalmazására irányult. A feladatok között szerepeltek jogszabályok és hivatalos dokumentumok értelmezése, alapvető közigazgatási fogalmak meghatározása, valamint szituációk elemzése és megoldási javaslatok kidolgozása is.
A feladatokat itt tudja megnézni, a javítási útmutatót pedig itt.
Szerdán reggel 8 órától a különböző nemzetiségű nyelvekből tartották a nyelv és irodalom órát, ahol a diákok horvát, német, szlovák, román és szerb nyelveken mutathatták meg tudásukat. A vizsgafeladat két fő részből állt: az első szakaszban a diákok szövegértési és nyelvhelyességi kérdésekre válaszoltak, míg a második rész a szövegalkotásra helyezte a hangsúlyt, lehetőséget adva műelemzésre és íráskészségük csillogtatására.
A feladatok és megoldások linkjei itt vannak összegyűjtve a különböző nyelvekből.
Délután 14 órától a vizuális ismeretek vizsgát tartották közép- és emelt szinten is. A középszintű vizsga három fő részből állt:
Az emelt szintű egy szóbelivel egészül ki, ahol a diákoknak egy leíró jellegű feladatot és egy műelemzést kell kidolgozniuk. Ennek feladatlapját itt és megoldását itt, a középszintűeket pedig itt és itt találja.
Csütörtök reggel a kémia vette birtokba a kísérleti asztalt, és 8 órától a diákok nekivágtak a közép- és emelt szintű feladatlapok megoldásának. A középszintű vizsga 150 perces időkeretet kapott, amelyben a tanulók általános, szervetlen és szerves kémiával kapcsolatos kérdésekkel találkoztak. Az Eduline beszámolója szerint a feladatok között szerepeltek feleletválasztásos kérdések, táblázatok kiegészítése, a tanult reakcióegyenletek teljesítése, elemző feladatok, valamint számítási feladatok, amelyek egy esettanulmány típusú probléma megoldásán keresztül kerültek bemutatásra.
Az emelt szintű kémia írásbeli vizsga időtartama 240 perc volt, és a kérdések a kémia három fő területére összpontosítottak: általános, szervetlen és szerves kémiára. A feladatok között szerepeltek feleletválasztós kérdések, táblázatkiegészítések, reakcióegyenletek kitöltése, valamint elemző feladatok. Ezen kívül a diákok esettanulmányok alapján megoldandó problémákkal és számítási feladatokkal is szembesültek. A diákok véleménye szerint a számítási feladatok különösen bonyolultak voltak, és sokan úgy érezték, hogy ezek a kihívások nehezebbek voltak, mint a biológia emelt szintű vizsgájának feladatai – ami nem kis teljesítmény.
A középszintű feladatok és azok megoldásai, valamint az emelt szintű példák és a hozzájuk tartozó javítási útmutató egyaránt fontos forrást jelentenek a diákok számára. Ezek a dokumentumok részletes útmutatást nyújtanak a tananyag elsajátításához, segítve a tanulókat a sikeres vizsgára való felkészülésben. A középszintű feladatok a alapvető tudás és készségek mérésére szolgálnak, míg az emelt szintű példák a mélyebb megértést és a bonyolultabb problémák megoldását célozzák. A javítási útmutató pedig nemcsak a helyes válaszokat tartalmazza, hanem a megoldási folyamatokat is részletezi, így a diákok számára világos képet ad a helyes módszerekről és gondolkodásmódról.
Délután 2 órától a földrajz órája következett, így a történelem órát követően ismét előkerült az atlasz. A középszintű vizsga két fő részre oszlott:
A vizsgán használható segédeszközök közé tartozott a középiskolai földrajzi atlasz, vonalzó és szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép.
Emelt szinten a helyzet egyszerre egyszerűsödött és bonyolódott, mivel a diákok csak egyetlen feladatsorral néztek szembe, de az a maga módján rendkívül összetett és kihívásokkal teli volt. Az arányok tekintetében:
A diákok véleménye szerint nem akadtak komolyabb problémák a feladatokkal, ezért most megosztjuk a középszintű feladatokat és megoldásokat itt és itt, valamint az emelt szintű anyagot itt és itt.
Péntek reggel 8 órakor a diákok előtt az orosz, a beás cigány, a finn, a holland, a horvát, a japán, a kínai, a lovári cigány, a portugál, a román, a szlovák, a szlovén és az újgörög nyelvek érettségi vizsgái nyíltak meg. Érdekes módon, ezeknek a nyelveknek a tematikája teljes mértékben megegyezett az angol és német nyelvű vizsgák tartalmával. A részletekért kattints ide, ahol még alaposabban kifejtettük a témát.
A középszintű feladatok és megoldások összegyűjtött listája ezen a linken érhető el, míg az emelt szintű feladatokhoz itt juthatsz el.
Délután 14 órától újabb kihívások várták a diákokat, hiszen a természettudományt középszinten, a gazdasági ismereteket emelt szinten, míg a honvédelmi ismereteket mindkét nehézségi szinten faggatták a vállalkozó szellemű tanulóktól. De ne szaladjunk előre, nézzük meg ezt lépésről lépésre!
A természettudományi érettségi célja, hogy a diákok holisztikus módon használják fel a biológia, fizika, kémia és földrajz tantárgyakban szerzett tudásukat. A vizsga során a tanulóknak olyan összetett, a mindennapi életből merített kihívásokkal kellett szembenézniük, amelyek több tudományágat is magukban foglaltak.
A 2025-ös gazdasági ismeretek érettségi vizsga különleges formát öltött, mivel projektmunka keretében zajlott. Ez a megközelítés teljesen eltért a megszokott írásbeli feladatmegoldásoktól, hiszen a vizsgázóknak egy előre kidolgozott projektet kellett benyújtaniuk és azt megvédeniük. A diákoknak lehetőségük volt 13 különféle téma közül választani, amelyek a következőképpen alakultak:
Mivel ennek a kérdésnek nincsenek hivatalosan elismert és általánosan elfogadott megoldásai, ezért szeretnénk bemutatni, hogy milyen szempontok alapján történik az értékelés:
Végül a honvédelmi ismeretek tárgy is itt volt, amelyből az Oktatási Hivatal szerint 323-an középszinten, 64-en pedig emelt szinten vizsgáztak. Ez a tárgy igényli az egyik legkomplexebb, legszerteágazóbb tudástárat, az Eduline szerint az alábbi témakörök tűntek fel mindkét szinten:
Ráadásul a feladatlap igencsak hosszú volt, ugyanis csaknem 30 feladatra mindössze 120 percük volt a diákoknak, ennek a duplája emelten, viszont ott két részre osztották a feladatlapot. Az első hasonló volt a középszintűhöz, viszont a második részben két hosszú, két rövid kifejtendő szöveges feladatot és két tájékozódással kapcsolatos feladatot kellett megoldania a vizsgázóknak.
Fedezd fel a középszintű megmérettetés feladatait és megoldásait, valamint az emelt szintű kihívásokat itt és itt!
Az érettségi írásbeli fázisa még korántsem zárult le, hiszen a következő héten ismételten ezrek készülnek a megmérettetésre. Fizika, spanyol, olasz, dráma, mozgókép és médiaismeret, valamint filozófia – ezek a tantárgyak várják a diákokat a vizsgapadon. Jövő hétvégén pedig újabb összefoglalóval jelentkezünk, hogy bemutassuk a legfrissebb eseményeket és teljesítményeket.