A Terézvárosi Önkormányzat lépéseket tesz annak érdekében, hogy Lázár János elképzelései ne veszélyeztessék a Nyugati terület zöldfelületeinek fejlesztését.


A kerület képviselő-testülete "beépítésre nem szánt területté" sorolja vissza az érintett ingatlanokat, a helyi építési szabályzat módosításával pedig Soproni Tamás polgármestert bízza meg.

A Terézvárosi képviselő-testület keddi ülésén döntést hozott arról, hogy az állami tulajdonban lévő, a Nyugati pályaudvartól a Dózsa György útig terjedő ingatlanokat beépítésre nem szánt területté nyilvánítja, amelyek a Podmaniczky park kialakításának tervei szerint szerepeltek. A döntés megvalósításához szükséges a kerületi építési szabályzat módosítása, amelynek előkészítésével azonnali hatállyal Soproni Tamás polgármestert bízták meg - értesült a hvg.hu.

A Terézvárosi Önkormányzat korábban nyilvánosságra hozott egy közleményt, amelyben aggodalmát fejezte ki a kormány tervei miatt, amelyek magánkézbe adnák a vasúti ingatlanokat. Ez a lépés azt jelentené, hogy az állam kiszállna a területek fenntartásából és fejlesztéséből, ami komoly következményekkel járna. Az ingatlanhasznosítási pályázat megvalósítása veszélyeztetné a Podmaniczky park létrehozását, amelynek megvalósításáért a VI. kerület hosszú évek óta dolgozik. "A pályázati kiírás alapján nyilvánvaló, hogy a kormány a kiemelt nemzetgazdasági érdekekre hivatkozva figyelmen kívül hagyja a terézvárosi önkormányzat és a helyi lakosság érdekeit, és szabad kezet ad a terület sorsának alakításában, lehetővé téve azt, hogy magánszemélyekhez kerüljön" - emelte ki az önkormányzat. A pályázat ráadásul nem tartalmaz előírást a zöldfelületek arányára vonatkozóan, így a tervezett park helyett a teljes terület beépíthetővé válik, ami tovább fokozza a helyi közösség aggodalmait.

A terézvárosi önkormányzat szerint a kormány el akarja lehetetleníteni, hogy park jöjjön létre a Nyugati pályaudvar környékén

A hvg.hu felidézi, a Podmaniczky park tervei rég elkészültek, és azokat a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztériummal is egyeztették. Ám mindez veszélybe került a pályaudvarok felújítására megjelent Lázár-tervvel, ami minden egyéb szempontot felülírva csalogatná be 99 évre a magántőkét, miután a költségvetésnek belátható időn belül nem lesz pénze ilyen horderejű munkálatokra. A portál szerint a momentumos polgármester által a képviselő testület elé terjesztett anyagban az áll,

A MÁV által meghirdetett villámpályázat keretében a Nyugati pályaudvarra vonatkozóan összesen 283 700 négyzetméternyi fejlesztési terület áll rendelkezésre. Ez magában foglalja a tervezett parkot is, ami az egész kerület egyhatodát jelenti.

A pályázati kiírás szerint az állam projektcéget hozna létre, amelybe bevinné az érintett ingatlanokat, majd e vállalatba szállna be a pályázaton befutó magánfejlesztő tőkeemeléssel. Az ingatlanok az ígéretek szerint a 99 év során mindvégig állami kézben maradnak, a projektcég a hasznosítási jogot kapná meg felettük. Csakhogy egy törvénymódosító javaslat, amit Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés tagja, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője fedezett fel, megengedi, hogy a magánbefektető akár 90 százalékos tulajdonrészt is szerezhessen a szóban forgó projektcégekben, így gyakorlatilag korlátlan döntési jogosultságra tehessen szert azoknak a területeknek a fejlesztésében, ahol az állam "kereskedelmi célú hasznosítást" enged.

Soproni Tamás a keddi előterjesztés során hangsúlyozta,

Szerinte a pályázat révén az állam lényegében lemondott a korábban képviselt fenntartói és fejlesztési elveiről és céljairól, és úgy támogatja a magánfejlesztőket, hogy nem szab meg semmiféle garanciát a közérdek védelme érdekében.

A kormány, ahogyan azt már megszokhattuk, egy éjszaka váratlanul életbe lépő vészhelyzeti rendelettel emelheti kiemelt beruházássá a jövőbeli magántőkével támogatott projektcég fejlesztési terveit. Ezzel gyakorlatilag megfosztja az önkormányzatot a 2025-re várható változtatási tilalmi rendelet lehetőségétől, amely szerint a vitatott területen csupán zöld közpark vagy zöld közkert kialakítása lenne engedélyezett, építkezés nem. Ennek ellenére a kerület vezetése továbbra is reménykedik abban, hogy újra tárgyalhat az illetékes minisztériummal, ezt pedig már kezdeményezték is.

Az Orbán-kormány 2124-ig magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását

Lázár János tárcája eltérő nézőpontból közelíti meg a dolgokat.

A Telex korábbi megkeresésére az Építési és Közlekedési Minisztérium nyilatkozott, miszerint az állomásmegújítási program kizárólag a megpályázott állomásépületek épített részére vonatkozik, amely szigorúan el van választva a vasútüzemtől. A minisztérium hangsúlyozta, hogy az állomás környezetét jelentő zöldterületek csak annyiban szerepelnek a pályázatban, hogy a nyertes pályázóknak gyakran fel kell vállalniuk ezek karbantartását és fejlesztését is. "Ezért az állomáshoz tartozó parkok nem tűnhetnek el, csupán extra figyelmet és fejlesztési lehetőségeket kaphatnak" - olvasható a tárca állásfoglalásában.

Related posts