A rákoshegyi remete – Czimra Gyula életmű-kiállítása a Nemzeti Galériában A Nemzeti Galéria falai között most különleges élmény vár ránk: Czimra Gyula, a rákoshegyi remete varázslatos világát ismerhetjük meg. Az életmű-kiállítás nem csupán a művész festm


Czimra Gyula (1901-1966) festőművész képeit szemlélve az ember könnyen elgondolkodhat, miért tartott ennyi ideig, amíg felfedezték őt, és szomorúan konstatálhatja, hogy a tehetséges alkotó szinte észrevétlenül, visszhang nélkül élte le életét. Azonban ha közelebbről megismerjük Czimra életútját, hamarosan nyilvánvalóvá válik, hogy pályafutása elején nem így képzelte el a jövőjét. Idővel azonban úgy döntött, hogy távol marad a képzőművészeti élet reflektorfényétől, és szándékosan választotta a kívülálló szerepét. Nem csatlakozott semmilyen iskolához vagy csoporthoz, annak ellenére, hogy jó kapcsolatot ápolt olyan neves művészekkel, mint Paizs Goebel Jenő vagy Barcsay Jenő (bár az előbbi 1944-ben elhunyt). Czimra életében csupán két önálló kiállítást rendeztek; az egyik fiatal korában Párizsban, ahol a francia főváros pezsgő művészeti életében tartózkodott, a másik pedig egy évvel halála előtt, helyi művészetpártolók által Rákosligeten.

Czimra Gyula neve a szélesebb közönség számára csupán halála után, az 1970-es években vált ismertté. Azóta is inkább egy marginális figura maradt, akiről csupán a szakma, valamint néhány elkötelezett képzőművészet-rajongó és gyűjtő tudott. Az őt mélyebben feltáró és életművét rendszerező munkák az utóbbi években indultak meg, amelyek célja, hogy Czimrát a magyar képzőművészet térképén látványosan elhelyezzék. Ennek eredményeként most a Nemzeti Galériában megnyílt életmű-kiállítás, melynek kurátora Kolozsváry Marianna művészettörténész, aki élen jár a felfedezési folyamatban is.

Czimra Gyula 1924 és 1966 között fejtette ki munkásságát, a kiállításon pedig közel 180 műve látható, ami felöleli a párizsi éveket, a nagyon rövid nagybányai és az ahhoz képest hosszú szentendrei időszakot, majd az életmű nagyját kitévő, Rákoshegyen eltöltött bő 30 évet. A kiállítás címe Árnyék nélkül, ami kettős jelentéssel bír: egyfelől utal Czimra kívülállóságára, hogy életében mint művész "nem vetett árnyékot" a hazai képzőművészetre, másfelől pedig arra, hogy ő maga - mivel nem szeretett - nem is festett árnyékot, ami a művészi koncepciójának része volt.

Czimra Gyula az 1930-as évek közepén költözött Rákoshegyre feleségével, és ott 32 éven át éltek harmonikus összhangban. Kapcsolatuk különlegessége, hogy a férfi, aki a kívülállóságot és a névtelenséget választotta, soha nem dolgozott hivatásosként. Élete során a kertészkedés és a festészet töltötte ki mindennapjait, ám a műveit sosem adta el; inkább a műtermében őrizgette őket, vagy barátainak és ismerőseinek ajándékozta. Czimra Gyula felesége volt az, aki a család megélhetését biztosította, és az ő jövedelméből élték mindennapjaikat. Ezzel tulajdonképpen egész életét a férjének szentelte, miközben ő a kivonulást választotta. Valószínűleg azért tette mindezt, mert mélyen hitte férje tehetségében, ami a kiállítás képein is világosan megmutatkozik.

Czimra Gyula művészete hihetetlen sokszínűséggel bír, amit a Galéria kiállítása hat jól elkülöníthető szekcióra bontva tár a közönség elé. A festő különböző korszakai között határozott kontrasztok figyelhetők meg: voltak időszakok, amikor a színek tengerében merült el, máskor viszont visszafogta magát, és a letisztult formákra összpontosított. Művészetét különböző mesterek, mint Paál László, Paul Gauguin, Vincent van Gogh és Paul Cézanne hatása formálta, de a minimalista naiv festészet is nyomot hagyott rajta. Témái fokozatosan egyre szűkebbé váltak, míg végül már csak saját közvetlen környezetét örökítette meg vásznain, stílusa pedig párhuzamosan egyre letisztultabbá és színtelenebbé vált.

Related posts