A Mercedes is jelentős megszorításokra lesz kénytelen.
Azt még nem közölték, mi következik: elbocsátások, bércsökkentések vagy üzembezárások.
A Mercedes-Benz bejelentette, hogy a következő években évente több milliárd eurós csökkentést tervez működési költségeiben. Az Euronews összefoglalójából kiderül, hogy a vállalat vezetősége már zöld utat adott a megszorító intézkedések bevezetésének, azonban a részleteket nem osztották meg: vajon elbocsátások, bércsökkentések vagy üzembezárások révén kívánják elérni a céljaikat, esetleg mindezek kombinációjával?
A Mercedes-Benz németországi gyáraiban körülbelül 90 ezer munkavállaló találja meg hivatását. A vállalat öt autógyártó üzemmel és hat motorgyártó telephellyel büszkélkedhet. Ezen kívül Európa más részein is jelen van, hiszen Spanyolországban, Magyarországon, Lengyelországban és Romániában is üzemeltet gyárakat.
Valószínű, hogy a német munkavállalók többsége megőrzi pozícióját, még a tervezett költségcsökkentő intézkedések bevezetése esetén is. Ennek alapvető oka a Mercedes-Benz által bevezetett "Zusi 2030" program, amely 2029 végéig biztosítja az alkalmazottak védelmét az elbocsátásokkal szemben.
A költségcsökkentési lépések mögött nemcsak a vállalati döntések, hanem a globális autóipar előtt álló nehézségek is állnak. A Mercedes-Benz 2024 harmadik negyedévében 34,5 milliárd eurós árbevételt realizált, ami 6,7 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A nettó nyereség ennél is drámaibban alakult, 54 százalékos visszaeséssel 1,72 milliárd euróra esett vissza. A korrigált EBIT (kamat- és adózás előtti eredmény) 2,5 milliárd euróra zsugorodott, ami szintén 48 százalékos csökkenést tükröz a 2023-as harmadik negyedévhez képest. E kiábrándító eredmények mögött a kínai piacon tapasztalható kereslet folyamatos gyengülése áll. Harald Wilhelm, a vállalat pénzügyi vezetője hangsúlyozta, hogy bár az eredmények nem tükrözik a cég ambícióit, a Mercedes-Benz továbbra is stabil pénzforgalmat tud generálni.
A kihívásokkal teli gazdasági környezet szinte minden európai autógyártó stabilitását megingatta. A Volkswagen történetének első alkalommal kénytelen bezárni németországi üzemeket, míg az Audi a létszámának 15 százalékától válik meg. Az elektromos járművek iránti kereslet csökkenése miatt a Ford is bejelentette, hogy 4000 munkahelyet szüntet meg Európában. A beszállítók körében is hasonló aggasztó hírek láttak napvilágot, hiszen a Bosch, a ZF, a Continental és a Schaeffler is nehéz döntéseket hozott.